Eva Bubnášová
01.04.2014

Pán Smraďoch - David Walliams

Preklad Michaela Hajduková
Vydavateľstvo Slovart 2013

„Pán Smraďoch smrdel. Zapáchal. Bol to skrátka ten najsmradľavejší smraďoch na svete.“ Presne týmito slovami sa začína rozprávanie britského spisovateľa a herca Davida Edwarda Williamsa, píšuceho pod menom David Walliams. Po Chalanovi v sukni a Babke gaunerke ide v poradí už o tretiu z jeho kníh, ktoré Vydavateľstvo Slovart predstavuje detským čitateľom od 9 rokov.

Podobne ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch, aj teraz vás kniha upúta už len svojím názvom, ktorý síce vyjadruje niečo nezvyčajné a negatívne, no pritom to robí vtipne a láskavo. Práve vtip a láskavosť bez snahy zosmiešniť či znevážiť sú nosnými piliermi celého príbehu o bezdomovcovi a malom dievčatku Chloe, ktoré sa s ním jedného dňa odváži dať do reči. Postupne zisťuje, že pán Smraďoch jej prirastá k srdcu, riskuje kvôli nemu hnev rodičov, mamino fiasko v nadchádzajúcich voľbách i výsmech okolia, aby sa nakoniec dozvedela, kým starý pán v skutočnosti je a aký osud ho postihol.

Knižka vychádza z britského prostredia,preto sa v nej stretneme aj s reáliami, ktoré slovenskému detskému čitateľovi nemusia byť práve najbližšie (kriket, viktoriánske obdobie, X-factor, Downing Street a premiér Dave). To však vlastne neprekáža, lebo posolstvo príbehu je napriek všetkému priezračné. Jazyk originálu kde-tu ovplyvnil slovenskú syntax, no celkovo je preklad Michaely Hajdukovej (ktorá sa podpísala aj pod predchádzajúce dva Walliamsove tituly) svieži a štýlom i lexikou zachováva úsmevnosť autorovho rozprávania. Jeho balansovanie na hranici reálnosti a absurdnosti je popri situačnej komike jedným z hlavných výstavbových prvkov textu a čitateľovi na tvári nezriedka vyčarí úsmev.

Pán Smraďoch je síce knižka o deťoch a pre deti, no aj dospeláci si prídu na svoje. Hoci hovorí o zapáchajúcom bezdomovcovi, v skutočnosti je príbehom o predsudkoch, všadeprítomnej pretvárke, rodinnom (ne)šťastí, nevyspytateľných ľudských osudoch a priateľstve. Je príbehom o nás – o tom dobrom i zlom, pre ktoré sa v živote môžeme každý deň nanovo rozhodovať.