Saša Uľčin
29.05.2013

Pandemónium - Lauren Oliver

Preklad Peter F. ‘Rius Jílek
CooBoo 2013

Pandemónium je pokračovaním románu Delírium od americkej autorky Lauren Oliver, ktorej sa úspešne darí oslovovať cieľovú skupinu čitateliek v tínedžerskom veku po celom svete. Hlavnou hrdinkou knihy je tiež dospievajúce dievča Lena, avšak žijúce v nie príliš vzdialenej budúcnosti, kde sa každý, kto dosiahne osemnásť rokov, musí povinne podrobiť zákroku na elimináciu citov. Láska sa totiž považuje za chorobu a ľudia s odstránenými emóciami sú lepšie manipulovateľní.

Príbeh sa odvíja po smrti Alexa a Leninom úteku do Divočiny. Tak sa nazýva územie, ktoré sa diktátorskému systému ešte nepodarilo ovládnuť. Obývajú ho, či lepšie povedané, ukrývajú sa na ňom Ilegáli, kočovná komunita rebelov s presvedčením, že raz sa jej podarí zvrhnúť nedemokratickú vládu a nastoliť mier a slobodu. Z toho hľadiska vlastne dochádza nenáročnou a pútavou formou k vysvetleniu základných mechanizmov fungovania totalitných režimov.

Vzhľadom na nároky takto orientovanej literatúry ani v Pandemóniu nechýba dôraz na sentiment, no používa sa funkčne, okrem toho ho udržiava v rovnováhe akčno-dobrodružný aspekt diela. Obraz mladej ženy sa tak čiastočne zbavuje niektorých stereotypov dievčenskej prózy, stále si však zachováva milú naivitu a jednoduchosť, aby mohla vyniknúť konfrontácia s ťažkými úskaliami života. Ku kompozičnej zaujímavosti patrí spôsob striedania kapitol: párne sa odohrávajú v minulosti, v nepárnych zasa prebiehajú práve plynúce udalosti. Celé rozprávanie napokon ozvláštňuje prvá osoba prítomného času. Takzvanú delirickú trilógiu vydal český mediálny dom Albatros, ktorý sa snaží prekladmi do slovenčiny pod vydavateľskou značkou CooBoo – vznikla zo spojenia cool books, teda super knižky – získať komerčnou produkciou pre deti a mládež stabilnú pozíciu na slovenskom knižnom trhu.