08.09.2011

Panenská nevesta - Rexanne Becnelová

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2011
Preklad Ľuba Kukučková

V stredovekom Anglicku existovala stará povera, že ak sa matke narodia dvojičky, znamená to niečo veľmi zlé. Ženu podozrievali, že mala intímny styk s viacerými mužmi alebo s diablom. V takých prípadoch matku po pôrode okamžite usmrtili – spolu s jej nevinnými deťmi.

Iné kultúry dvojčatá uctievali, pretože verili, že sú to deti boha, a preto ochraňujú ich dedinu alebo mesto. Iná domnienka zasa hovorí, že dvojčatá boli symbolom dobra a zla a v maternici bojovali o to, ktoré sa narodí prvé. Verilo sa tiež, že majú spoločnú dušu a že prvorodené dvojča získalo všetku dobrotu tej duše, kým druhé získalo všetko zlo. Druhé dieťa sa automaticky považovalo za prekliate.

Na základe tejto povery dômyselne vystavala svoj román Panenská nevesta americká autorka Rexanne Becnelová. Hoci konzervatívni kritici radia jej diela k takzvanej ženskej (a teda lacnej, presladenej či nekvalitnej) literatúre, je namieste povedať na jej obranu, že existuje mnoho renomovaných mužských autorov, ktorí ani zďaleka nedosahujú kvality Becnelovej spisovateľských schopností, využitia historických faktov a vyrozprávania historického príbehu súčasným jazykom.

Na hrade Maidenstone sa krásnej lady Elle narodia dvojčatá. Stará matka ich chce dať zmárniť, slabošský manžel váha. Napokon rozpáleným pečatným prsteňom označí dieťa, ktoré sa narodilo druhé – teda prekliate. A začína sa neuveriteľný príbeh plný dramatických zvratov, príbeh statočnej Linney a jej príliš krehkej sestry Beatrix, vo vzťahu k mužnému bojovníkovi a vášnivému milencovi Axtonovi, na pozadí dvoch smrteľne znepriatelených rodov, bojov o územie Anglicka, turnajov a hostín tých čias. Dej vzdialene pripomína Shakespearovho Romea a Júliu, no autorka je Američanka a svojich hrdinov má radšej ako Shakespeare. Príbeh sa číta jedným dychom, graduje v ustavičných konfliktoch a stretnutiach, svároch a potýčkach, ktoré sú podané uveriteľne. Kniha čitateľa navyše obohatí o množstvo poznatkov a historických reálií z obdobia stredoveku.