19.10.2004

Páni novinári - Osudy znásobené osudmi iných

Osudy znásobené osudmi iných

Slavo Kalný

Páni novinári

Bratislava, Slovenský syndikát novinárov 2004

Slovenský syndikát novinárov ako stavovská organizácia vydaním tejto publikácie prispieva aj k tomu, aby prinavrátil česť tomuto náročnému povolaniu. Mnohí súčasní novinári, ktorí sú pod tlakom reklamy nútení naháňať podenkovo slávne celebrity, už väčšinu z týchto významných osobností, ktoré autor zaradil do galérie ,,pánov novinárov“, nezažili, nečítali, neučili sa od nich. Preto by si portréty týchto desiatich žurnalistických es mali prečítať najmä mladí ,,zúriví reportéri“, ktorým nechýba odvaha, možno ani talent, ale dosť často cit pre mieru, empatia a ... Práve morálna zásadovosť je hlavnou spoločnou črtou týchto desiatich reportérov, esejistov, proste novinárskych osobností.

Autor v doslove zdôrazňuje, že ide o jeho výber, teda do publikácie zaradil osobnosti, ktoré nielen výrazne prispeli k rozvoju našej žurnalistiky, ale predovšetkým ku ktorým mal osobný a osobitý vzťah. Týmto dôverným vzťahom sú poznačené jednotlivé portréty, vykreslené s hlbokým ľudským zaujatím, s rešpektom. U každého z desiatich novinárov zdôrazňuje osobité profesionálne črty, ktoré dopĺňa krátkymi, výstižnými ukážkami, spomienkami, niekde spomienkami rodinných príslušníkov. Plastický obraz dotvára odhalením osobných čŕt, povahových vlastností, ktoré prifarbuje kurióznymi situáciami, zážitkami, čo kolovali po redakciách ako legendy. Nahliadnutím do osudov tých, ktorí prostredníctvom svojich reportáží priblížili čitateľom väčšinou zjazvené osudy stoviek, možno tisícok, ponúka nám autor Slavo Kalný čítanie rovnako poučné ako zábavné.

Publikácia Páni novinári nie je len akýmsi panteónom, sieňou slávy, kde majú svoje miesta Rudolf Fabry, Vladimír Ferko, Gavril Gryzlov, Imrich Hornáček, Mieroslav Hysko, Vladimír Mináč, Ladislava Mňačko, Juraj Špitzer, Bohuš Ujček, Gabriel Zelenay, ale aj otvorenou školou, v ktorej môžu veľa získať aj o niekoľko generácií od nich mladší kolegovia. Autor zároveň touto publikáciou odpovedá na otázku z reportáže Evy Ujčekovej, ktorou sa vracia za hrdinami reportáže svojho otca: Čo zostane po dobrom novinárovi?

Marta Bábiková