Panoráma slovenskej literatúry I - Ladislav Čúzy, Zuzana Kákošová, Martin Michálek, Miloslav Vojtech - Pragmatická panoráma

Pragmatická panoráma

Pragmatická panoráma

Ladislav Čúzy – Zuzana Kákošová – Martin Michálek – Miloslav Vojtech:

Panoráma slovenskej literatúry I

Bratislava, SPN – Mladé letá 2004

Panoráma slovenskej literatúry I je výsledkom práce štvorčlenného autorského kolektívu z Filozofickej fakulty Univerzity Komenského a vychádza ako prvý diel trojdielneho projektu. Prvý diel zachytáva literárne dejiny od stredoveku po koniec romantizmu, nasledujúci bude venovaný obdobiu slovenského realizmu, moderne a avantgardám až po rok 1945 a tretí diel bude analyzovať procesy a tvorbu spisovateľov v našej literatúre v povojnovom období po súčasnosť, po rok 2000. Celková koncepcia teda prezrádza najväčší dôraz na literatúru posledných dvoch storočí. Kým prvé dva diely sa tematickým záberom kryjú napr. so Šmatlákovými Dejinami slovenskej literatúry I. a II. a s množstvom ďalších užšie zameraných monografií, posledný diel sa bude dotýkať ešte „živého“, otvoreného obdobia, ktoré zatiaľ nebolo komplexne zmapované a odideologizované, preto bude jeho realizácia v rámci tohto projektu asi aj najnáročnejšia.

Panoráma slovenskej literatúry I preberá viac-menej zaužívané literárnohistorické členenie obdobia od 9. storočia po rok 1875 a v siedmich kapitolách nazvaných podľa literárnych období podáva najprv vstupnú, všeobecnú informáciu, ideové a estetické východiská, formálne a štylistické charakteristiky, inovačné hodnoty atď. a ďalej postupuje prostredníctvom autorských portrétov. Publikácia nie je zameraná problémovo, nepochybne sa v nej odzrkadlila práve skúsenosť vysokoškolských pedagógov, a tak výsledok viac sleduje pragmatickú líniu odovzdávania vedomostí študentom v prehľadnej a dostupnej podobe, prípadne im ponúka vhodný predstupeň k hlbším, samostatným analýzam. Určenie publikácie môže zasiahnuť aj širšie čitateľské publikum, tu by sa však zišlo pre orientáciu aspoň zopár slov na prebale alebo nejaké to slovko na úvod.

-mat-