Zuzana Chlebová
17.06.2011

Päť minút pred večerou - Iva Procházková

Bratislava, Q111 2010Preklad Zuzana Stanislavová

Babeta je mimoriadne zvedavé dievčatko. Nekonečnými otázkami pobáda otecka, aby vymýšľal ďalšie príbehy a rozprával jej ich. Aj po maminom zvolaní: „O päť minút bude večera!“ sa dá toho ešte veľa stihnúť. Malá šibalka nedovolí protestujúcemu otcovi ani na minútku zastať a najväčšmi ju zaujíma príbeh, ako sa zoznámili s mamou. Poštár, ktorý na bicykli roznáša v mestečku listy, odovzdá list z ďalekej Brazílie holičke s velikánskym brušiskom. Babeta skáče ockovi do reči, veď príbeh pozná naspamäť a komentuje ho vlastnými postrehmi. Dobre vie, že po prečítaní listu sa z veselej holičky naraz stane smutná a uplakaná mama, ktorá čaká dieťatko. A očakáva aj príchod svojho muža, ale ten už zmenil plány. Na svete žije veľa ockov, no nie vždy sa vrátia domov. Holičkin smútok časom prebolí. Poštár sa ožení s holičkou a spoločne začnú vychovávať dievčatko, ktorej dajú meno Babeta. Mamu a nového otca, babku, dedka, susedov, susedky, a celé mesto však trápi očná choroba bábätka. Narodí sa nevidiace. S tým ale Babeta zásadne nesúhlasí, pretože ako ona tvrdí, videla všetko! Videla po svojom, očami fantázie a vlastných predstáv o svete. Jedného dňa podstúpi operáciu a všetko sa razom zmení na veľkú radosť rodičov, pána doktora aj Babety samej.

Publikácia českej autorky predstavuje dojemné vykreslenie vzťahu medzi dcérkou a jej otcom, ktorý prijal Babetu za svoju vlastnú. Povedané slovami našej hrdinky, „ockov je na svete celá hŕba – ale ty... ty vyzeráš zo všetkých ockov najockovatejšie!“ Táto útla knižočka s farebne citlivo ladenými ilustráciami Kristíny Šimkovej očarí na prvý pohľad i vizuálnou stránkou. Na obálke spoznávame všetkých troch hlavných protagonistov knihy plnej lásky medzi dieťaťom a jeho rodičmi.