13.09.2004

Päť štvrtín pomaranča

Joanne Harrisová

Päť štvrtín pomaranča

Bratislava, Ikar 2002

Preklad Alena Redlingerová

Anglická spisovateľka Joanne Harrisová získala uznanie za svoj román Čokoláda (Ikar 2001), ktorý bol úspešne sfilmovaný. Bestsellerom sa stalo aj Černicové víno (Ikar 2001) a Päť štvrtín pomaranča (Ikar 2002).

Príbehy Harrisovej románov sú zasadené na francúzsky vidiek, do malých komunít, čo jej umožňuje vykresliť množstvo výrazných charakterových postáv a postavičiek. Kým románu Čokoláda by sme mohli dať prívlastok sladký, Černicovému vínu trpkastý, Päť štvrtín pomaranča asi najviac vystihuje slovko ťaživý. Znie to paradoxne, veď pomaranč u väčšiny ľudí vyvoláva príjemnú vôňu a chuť, no na tento paradox, zdá sa, v princípe upozorňuje už názov – ako možno rozdeliť jeden pomaranč na päť štvrtín?

Framboise je vdova, má 65 rokov a po vyše polstoročí sa vracia do svojho rodného domu v malej dedinke pri Loire, aby sa vyrovnala so svojimi ťaživými spomienkami z detstva a ujasnila si vzťah k svojej matke. Má manželovo priezvisko a nikomu v dedine nepríde ani na um, že patrí k nenávidenej rodine Dartigenovcov, ktorú cez vojnu vyštvali z dediny.

Frambois mala vtedy deväť rokov a cítila sa nesmierne osamelá. Otec padol vo vojne, brat Cassis sa staval do pozície veľkého a krásna sestra Reine o ňu tiež nedbala. Uzavretá a v citových prejavoch zdržanlivá matka Mirabelle bola pohltená starostlivosťou o farmu, osobitne o ovocný sad. Svojich sto stromov zahŕňala nežnou starostlivosťou. Milovala ovocie, aj svoje deti pomenovala ,,ovocnými” menami. Jediným spôsobom komunikácie so svetom i so svojimi deťmi, vlastne aj jediným prejavom lásky ku Cassisovi, Reine a najmenšej Framboise sa stala príprava jedla (tiež v ňom dominovalo ovocie).

A vtedy sa objavil nemecký vojak Thomas. Dievčatku neprekážalo, že bol nepriateľ, prebudil v nej zvláštnu náklonnosť a neskôr silné city. Také silné, že dokázala kvôli nemu ubližovať vlastnej matke. Mama trpela ukrutnými záchvatmi migrény. Predzvesťou záchvatu bol pocit, že v dome voňajú pomaranče. Malá, zanovitá Boise, tak podobná matke, to zneužila, nasušila pomarančovú kôru a podstrčila ju mame vždy, keď sa chcela nepozorovane vytratiť z domu. Vedela, že je to zlé, ale priveľmi prahla po Thomasovej pozornosti a láske. Všetky tri deti sa aktívne zapojili do čierneho obchodu, dodávali Thomasovi informácie o miestnych obyvateľoch, ktorých on potom vydieral.

Päť štvrtín pomaranča je príbehom o zrade v rodine, v spoločnosti, vo vojnou zmietanom Francúzsku. Framboise poznačí táto zrada zo všetkých najviac. Umocňuje ju symbolická prítomnosť mýtickej obrovskej šťuky – Starej matky. Legenda hovorí, že je to duch vrahyne odsúdenej naveky pozorovať ľudí. Kto ju chytí a pustí na slobodu, tomu splní želanie. Framboise trávila celé dni pri rieke a túžila ju uloviť. Keď sa jej to napokon podarilo, Stará matka jej nepriniesla splnenie túžob, ale smrť, ktorá navždy rozdelila a zničila celú rodinu. Framboise sa rovnako ako jej matka stiahla do svojej ulity a neodvážila sa prejaviť city, čo poznačilo jej vzťah k vlastným dcéram, ktoré nesmierne milovala.

Po matkinej smrti zdedil Cassis farmu, Reine vínne pivnice a ona starý zošit s receptami a maminými poznámkami. Práve tento zošit jej osvetlil udalosti toho osudného leta, pochopila, ako veľmi ich mama milovala, ako nesmierne trpela a bojovala so svojou závislosťou od liekov proti bolesti hlavy. Lúštenie starých receptov a matkiných šifrovaných zápiskov jej pomohlo nájsť cestu k svojim dcéram a uvedomiť si, že ,,nikdy nie je neskoro vrátiť sa domov”.

Harrisová v románe dokonale využila svoj rozprávačský talent a schopnosť vybudovať silný viacvrstevný príbeh s prekvapivým vyústením.

Antonia Bednáriková