Elena Ťapajová
05.04.2013

Päťdesiat odtieňov sivej - E. L. Jamesová

Päťdesiat odtieňov sivej

„Strhujúci ero­tický román o  temných túžbach v kaž­dom z  nás...“ Tak propagujú vydavatelia svetový bestseller E. L. Jamesovej Päťdesiat odtieňov sivej (Nakladateľstvo XYZ 2012, preklad Miroslava Sedláčková). Ide o prvú časť trilógie o naivnej dvadsaťdvaročnej študentke literatúry Anastasii, ktorej život zmení zoznámenie sa s mladým, „príšerne“ bohatým a trochu záhadným podnikateľom Christianom. Priznám sa, zaujal ma už samotný titul Fifty Shades of Grey. Slovná hra s označením sivej farby a s menom protagonistu Christiana Greya, ale aj s metaforickou šeďou života a tieňov...

Hoci je erotická literatúra v móde, do čítania som sa nehrnula. Postupne ma však viac ako sexuálna fantázia autorky upútala psychologická línia príbehu. Presnejšie, reakcie mladej ženy na situáciu, v  ktorej ju milovaný partner nielen vovádza do sveta neobvyklých, občas až úchylných sexuálnych praktík, ale predovšetkým sa ju snaží zmeniť na sexuálnu otrokyňu, absolútne podriadenú jeho želaniam. Navyše očakáva, že stupňované ponižovanie, vrátane bolesti z fyzických trestov a straty dôstojnosti, ju budú napĺňať šťastím. Christian sa nemieni viazať, ale túži mať všetko pod kontrolou a svojsky sa poisťuje akousi pseudozmluvou.

Príbeh vnímame očami rozprávačky Anastasie a občas prostredníctvom mailov oboch protagonistov. Kniha sa celkom dobre číta.

Nechýba v nej vôňa romantiky, keď sa moderná Popoluška zamiluje do moderného princa-miliardára, ani spomienka na ženské romány minulých storočí. Ale chtiac-nechtiac zacítime pachuť toho, čo pripomína domáce násilie a posun hodnôt v súčasnom svete. Predpokladám, že kniha zaujme predovšetkým čitateľky, ale nemyslím si, že by našinca niečím šokovala. Ak pobúri, tak možno skôr poznaním samozrejmosti, s akou môže niekto manipulovať s druhou ľudskou bytosťou.