Pavúčikove dobrodružstvá – Peter Gajdošík – Príbehy pavúka – hrdinu

Príbehy pavúka

Príbehy pavúka - hrdinu

Peter Gajdošík: Pavúčikove dobrodružstvá, Bratislava, SPN –Mladé letá 2010

Peter Gajdošík sa úspešne predstavil detským čitateľom knižkami Zverinec na siedmom poschodí a Zvieratko pre Tadeáša. Téma spolužitia so zvieratkami sa v najnovšej knižke Pavúčikove dobrodružstvá objavuje v trochu inej podobe. Autor si vybral prostredie ríše drobných zvierat a na rozdiel od predchádzajúcich knižiek sa ich dobrodružstvá neodohrávajú v ústraní panelákového bytu, ale priamo v prírode.

Život lúčnych zvieratiek patrí obyčajne k príťažlivým témam pre deti predškolského a mladšieho školského veku. Príťažlivo je stvárnený aj po vizuálnej stránke. Ilustrátorka Ľubica Suchalová pripravila inšpiratívne a trochu náročnejšie čítanie obrázkov. Obrázky sa vyznačujú mnohorakosťou, variabilitou: niektoré sú len výtvarným „zamyslením“ nad spletitosťou pavučinky, pavučinkovaním pocitov, iné symbolicky zastupujú nálady postáv, skratkovito vyjadrujú kľúčové okamihy. Cenným prístupom je integrácia textu do výtvarného zobrazenia i textový kaligram.

Hlavnou postavou je sympatický pavúk križiak Gedeon. Ako pravý Gedeon nejde pasívne s pavúčím davom, ale objavuje v sebe hrdinské ambície. Odmietne byť dravým a stáva sa rytierskym pavúkom ochrancom, a teda vegeteriánom. Autorovi sa podarilo vytvoriť z Gedeona postavičku, s ktorou sa detský čitateľ ľahko stotožní. Príbehy sa vyznačujú prehľadnou štruktúrou a využitím princípu opakovania, ktorý deti v tomto veku obľubujú. Postava Gedeona sa charakterovo významnejšie nevyvíja, skôr slúži ako jednotiaci element príbehov na lúke. Z hľadiska výstavby príbehu sú podstatné Gedeonove skutky. Autor ich používa pri rozuzlení a sú svedectvom jeho priateľskosti a obetavého charakteru. Tento jednoduchý model má svoje opodstatnenie: príbehy majú byť totiž aj dôkazom toho, že sa dá žiť inak, než sa za generácie pavúkov ustálilo. Je možné byť prospešným zvieratkom a dobrým priateľom.

Timotea Vráblová