25.09.2009

Pemza a bronz

Pemza a bronz

Publikácia pracovníka Geologického ústavu SAV Igora Petríka Pemza a bronz s podnázvom Na pomedzí mytológie a histórie egejského mora prekročila hranice geológie a priniesla interdisciplinárny pohľad na egejský svet doby bronzovej. Ústredná téma tejto popularizačno-náučnej práce zoznamuje s hlavnými udalosťami sledovaného obdobia v okolí egejského mora na pozadí vulkanickej aktivity v tomto regióne.

V úvodnej časti sa autor zameral na poodhalenie záhady mýtu v dobe bronzovej a svoju pozornosť sústredil na vraky v moriach a oceánoch, rudu a kovy v tomto období (na porovnanie informuje o medi a bronze v Karpatoch). Ďalej predstavil čitateľom egejský svet s Olympiou, Delfami atď., Krétu s koncom mykénskeho sveta, Théru a Atlantídu, Tróju až po koniec doby bronzovej a pod. Pri hľadaní odpovedí na otázky o náhlom konci mnohých civilizácií doby bronzovej využil najnovšie poznatky súčasnej vedy. Ukázal nové vnímanie sveta, ktoré umožní pochopiť spoločenské problémy v egejskej prehistórii a dôvody konca doby bronzovej. Výkladový text sa prelína s autorovými cestopisnými črtami z rôznych miest v egejskej oblasti, dopĺňajú ho aj nákresy, mapy a fotografie.

Na publikácii vidieť, že autora dlho priťahovala téma gréckej mytológie a homérske eposy, ale najmä – ako sám konštatoval: ,,konfrontácia autentických archeologických a historických faktov s mytológiou ... objavovanie zdanlivo stratených informácií ... rekonštrukcia udalostí na základe stôp, ktoré nevyhnutne znechávajú za sebou (napr. datovanie hornín)“.

Práca popularizujúca súčasné vedecké poznatky má aj anglické resumé, bohatý poznámkový aparát (401 záznamov.) a farebnú fotografickú prílohu.

-lč-