05.04.2011

Percy Jackson – Kliatba Titanov - Rick Riordan - Poučná fantasy séria

Poučná fantasy séria

Rick Riordan: Percy Jackson – Kliatba Titanov
Bratislava, Fragment 2010.
Preklad Jana Veselá

Ako dosiahnuť, aby sa dnešní mladí väčšmi zaujímali hoci aj o grécku mytológiu? Americký stredoškolský učiteľ angličtiny a histórie Rick Riordan (1964) prišiel s celkom dobrým nápadom: bájny Olymp a vstup do podsvetia premiestnil zo starovekého Grécka do alternatívneho sveta súčasnosti a vymyslel si päťdielnu sériu kníh žánru fantasy o Percy Jacksonovi – polobohovi. On a jeho kamaráti sa pohybujú medzi moderným dnešným svetom a prostredím starogréckych bájí a legiend, bojujú s príšerami a riešia záhady, ako aj vlastné komplikované vzťahy s rodičmi a priateľmi. Slovenským čitateľom sériu sprostredkovalo vydavateľstvo Fragment a momentálne je na trhu tretí zväzok Kliatba Titanov.Percy Jackson je na prvý pohľad obyčajný chlapec, i keď trochu problematický, je hyperaktívny dyslektik. V prvej časti Zlodej blesku mal iba dvanásť rokov a dozvedel sa, že mama je síce smrteľníčka, ale jeho otcom je boh mora Poseidón. Vďaka tomu má niektoré mimoriadne vlastnosti a očakávajú sa od neho mimoriadne činy pre záchranu sveta. V špeciálnom letnom tábore „polokrvných“ sa zoznámil s podobne „postihnutými“ kamarátmi, ale aj s tajomnými silami a krvilačnými bájnymi potvorami. S tými bojuje na život a na smrť aj v druhej časti More oblúd a najnovšie v Kliatbe Titanov, kde je už štrnásťročný.

Vek je pre neho stresujúcim momentom. Podľa proroctva po dovŕšení šestnásť rokov jeden z potomkov najsilnejšej trojky Olympu – Dia, Poseidóna a Háda spraví rozhodnutie, ktoré bohov zachráni naveky zničí. lebo, Preto sa trojica dohodla, že už nebude mať ďalšie deti. Lenže stalo sa, a Percy i jeho kamarátka Tália sa blížia k nebezpečným narodeninám...Mladý hrdina sa navyše zmieta aj v súboji s vlastným svedomím. Urobil dosť pre záchranu svojej priateľky Annabeth či bohyne Artemis a ďalších? Sklamal? Percymu pomáha i satyr Grover, nikto mu však nedokáže pomôcť, keď ho malý Nico obviní, že neuchránil pred smrťou jeho sestru Bianku.Rick Riordan je dobrý rozprávač. Nevtieravo približuje mladému čitateľovi čo-to z histórie i dávnej literatúry, ale predovšetkým skutočný význam slov, ako statočnosť, priateľstvo a odvaha, ako aj zodpovednosť za svoje činy, prírodu a život vôbec. A to všetko v dynamickom tempe a s istou dávkou stupňovaného napätia. Nečudo, že dospelí čitatelia si autora obľúbili ako tvorcu detektívok.Tretia kniha Percyho príbehov sa končí odkazom boha Pana: Čakám ťa.Celkom sa teším, že nás čakajú pokračovania Bitka o labyrint a Posledný Olympan a, samozrejme, aj ich filmové verzie.