17.04.2015

Perly tej druhej - Martina Monošová

Spisovateľka Martina Monošová (1972) priniesla nedávno čitateľom už ôsmy román Perly tej druhej (Marenčin PT 2014) a  ako obvykle, opäť v  ňom nájdeme niekoľko zaujímavých námetov. V  záplave spoločenských románov s  prvkami romantiky sa snaží vždy priniesť niečo nové, iné, čím dáva najavo rešpekt voči sebe ako autorke i voči svojim fanúšikom.

Autorka sa tentoraz nebála zamerať na odvrátenú stranu mimomanželského pomeru, a hoci hlavná hrdinka Adela nie je žiadne krehké stvorenie, ľahko si dokáže získať vaše sympatie. Má chyby ako každý z nás, azda preto pôsobí ľudskejšie a uveriteľnejšie. Túžba po láske a pochopení ju dovedie na rázcestia, na ktorých si možno nevyberie vhodný smer, no všetky skúšky ju posilnia...

Adela sa už od študentských čias „potýka“ s Richardom – nielenže bol kedysi dôvodom jej rozchodu so snúbencom, navyše sa momentálne nachádza v pozícii jeho kolegyne a zároveň milenky. To znamená neistotu, čakanie na jeho možný príchod a sklamanie plynúce z vedomia, že je iba „tou druhou“. Takto si to teda rozhodne nepredstavovala. Aspoňže v reklamnej agentúre, kde pracuje, sa jej darí postupovať. No ani to nie je napokon úplná ružová záhrada. Nečakaným spestrením a zásahom do Adelinho života sa stáva Marek – prednášajúci na kurze diagnostiky aury – ktorý ju má, zdá sa, celkom prečítanú. Mladík obklopený závanom tajomna a mystiky ju priťahuje, no zároveň sa má na pozore. Vie, že pred ním sotva niečo ukryje, a to ju robí priveľmi zraniteľnou. Bude schopná opäť niekomu bezvýhradne veriť?

Síce to v poslednom čase vyzerá, že vydavateľstvo Marenčin PT nabehlo na vlnu ženských románov „do kabelky“, ale Martina Monošová určite nezapadne medzi inými autorkami. Má osobitý štýl, jej myšlienky sú trefné a často tnú do živého. Jej hrdinovia sa neboja popasovať s neľahkými situáciami, so zmenami sa vyrovnávajú postupne a nie vždy správne, ale taký je aj sám život. Perly tej druhej ponúkajú pohľad na rôzne osudy a vzťahy – partnerské, priateľské či rodinné. Príbeh je navyše okorenený miernou mystikou, čo ho robí ešte pútavejším.