09.03.2015

Piešťanská spojka 2 - Peter Adamecký

Peter Adamecký (1967) pôsobil v štátnej sfére a v súčasnosti podniká v oblasti bezpečnostných systémov. V roku 2013 debutoval politicko-špionážnym románom Piešťanská spojka odohrávajúcim sa na Slovensku, kde na seba narazia záujmy tajných služieb dvoch svetových veľmocí: USA a Ruska. Nadväzuje naň aj jeho aktuálna kniha Piešťanská spojka 2 – Pomsta (obe Artis Omnis), ktorá boduje aj v našej ankete KNIHA ROKA 2014!

Titul sa začína presne tam, kde sa prvý diel skončil. Tým si však autor na seba nechtiac uplietol bič – v Piešťanskej spojke 2 už nemohol ani zdanlivo kopírovať súčasnú vnútropolitickú situáciu na Slovensku. Zaktuálniť fabulu sa mu podarilo vlaňajšou anexiou Krymu a ďalšími bojmi na Ukrajine, čo výborne využil ako dôležitý dejotvorný prvok. Hoci sprvoti sa zdá, že významnú rolu v románe bude zohrávať aj mladý Vlado Lánik, jeden z dvojice protagonistov prvého dielu, eskalácia udalostí ho zatlačí do úzadia. O trochu lepšie dopadol druhý z hrdinov Roman Paluš, ale jeho pôsobenie pripomína skôr donkichotovskú udatnosť v záplave krviprelievania, než naozajstné riešenie problémov.

Za kratší koniec ťahajú aj spravodajská služba USA, slovenská Služba i ďalší aktéri, ktorí celospoločenskú krízu v „prvej spojke“ po mnohých peripetiách nakoniec zvládli. Ako sa hovorí, už nejde o fazuľky, do bojov je zatiahnutá nielen polícia, ale aj armáda so všetkou svojou výzbrojou. A keby len jedna armáda... Ale aby sme nepredbiehali. Adamecký na príklade viacerých fatálnych politických chýb poukazuje, ako málo stačí na to, aby sa vnútroštátny a neskôr aj medzinárodný konflikt rozhorel surovým plameňom. Ukrajinský separatistický scenár sa opakuje i na Slovensku. Sused vyháňa z domu alebo aj vraždí suseda inej národnosti, lúpeže a znásilnenia zanechávajú nezmazateľné psychické stopy, ktoré volajú po ďalšej pomste. Tak, ako to bolo kedysi v krajinách bývalej Juhoslávie. Tak, ako sa to deje na Kryme a v Podnestersku... Autor cez exemplárne prípady akcentuje, že príčinou tohto správania zväčša nie sú etnické problémy, ale obyčajná ľudská nevraživosť prameniaca zo závisti, klamstiev, podvodov a neraz aj nevysvetlených nedorozumení.

Peter Adamecký svojím novým strhujúcim románom opäť varuje. Pred ľahostajnosťou a nedokonalosťou systému i jeho občanov. Krvavosť prepukajúcej vojny je len pre silnejšie žalúdky. Ženám prisúdil autor v tomto mužskom románe takmer výhradne sexuálnu funkciu. V prvom diele odskúšaná osnova natlačenia podstatnej časti deja do niekoľkých hektických dní znovu pôsobí dynamicky. Jednoduchý, no kultivovaný štýl priam volá po rýchlom dočítaní. Možno sa však obávať, že prípadný tretí „piešťanskospojkový“ diel sa už autorovi ani pri najlepšej vôli nepodarí ukončiť zmierením. Slovensko a Slováci by mohli byť definitívne vymazaní z povrchu zemského...