03.11.2009

Piráti v krvavých farbách - Terry Deary

Terry Deary

Piráti v krvavých farbách

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2009

Preklad Jana Nagyová

Rôznorodé príručky zaplavujú náš trh, ale len niektoré z nich sú nositeľom historicky relevantných informácií. Knihy z edície Hrôzostrašná história Vydavateľstva Slovart neobsahujú výmysly, zavádzajúce informácie či polopravdy. Hravou formou sa snažia o ono antické: poúčať a zabávať. Príručka o brázditeľoch svetových morí sa usiluje sprostredkovať čitateľom historicky podložené, materiálovo verifikovateľné informácie. Napriek tomu nie je učebnicou, nediktuje, ako čítať, ani čo si z prečítaného odniesť. Piráti, ktorí sú leitmotívom celej knihy, totiž nie sú len obmedzenými postavami zloduchov, vrahov a zlodejov, ale neraz boli, sú a budú aj nástrojom ekonomickej, politickej a mocenskej hry mocných. Dearyho Piráti v krvavých farbách nie sú, napriek svojím neraz vtipným bonmotom, ani pre súčasného historika knihou úsmevnou. Schopnosť popularizovať poznatky nenásilnou formou, priblížiť sa k laickému príjemcovi bez použitia siahodlhých exkurzov do sekundárnej literatúry, bez zachádzania do otázok, ktoré bežnému čitateľovi text skôr zahmlia ako zjasnia, je svedectvom o dobrom autorovi. Terry Deary ním je. Jeho portréty jednotlivých mužov a žien (sic!), ktorí v priebehu stáročí vykonávali krvavé remeslo, spĺňa nároky kladené na fundamentálne informovanie o danej problematike. Autor objasňuje viaceré mýty o pirátoch, ponúka mnohé príhody z ich života. Dearyho kniha si nájde čitateľa medzi deťmi, mládežou i dospelými. Nie, nepomýlili sme sa – i medzi dospelými. Ukazuje totiž silu mýtu. Piráti sú od nepamäti opradení legendami. Skryté poklady, mapy, pusté ostrovy atď. A údajná láskavosť niektorých, dokonca rytierstvo. Piráti v krvavých farbách sú knihou pre tých, ktorí veria, že Jánošík bol mierumilovný mládenec, ktorý bohatým vzal a chudobným dal. Sú knihou pre tých, ktorí veria, že Slovania sa živili len medom a lesnými plodmi, že Slováci sú holubičí národ, vítajúci svojho nepriateľa chlebom, soľou, dobrým slovom a úsmevom. Po prečítaní Dearyho historicky podložených svedectiev o pirátoch sa možno aj takto orientovaní recipienti zamyslia a uvedomia si, že mýtus má silu, ktorú je nevyhnutné demaskovať. Somálski piráti a ich predchodcovia sú jednoducho teroristi. Nie hrdinovia.

Peter Mráz