Ľuba Kukučková-Nitrová
20.05.2011

Pirátska odysea - Michael Crichton

Bratislava, Ikar 2011
Preklad Martin Štulrajter

Aj súčasné deti, ktoré literatúre veľmi neholdujú, vedia, kto napísal scenár ku kultovej trilógii Jurský park a dospelí zas poznajú megaúspešný televízny seriál Pohotovosť. Ich autor Michael Crichton bol nielen uznávaným sci-fi autorom, ale v iných literárnych žánroch aj vynikajúcim tvorcom dramatického príbehu a znalcom potrebných reálií.

Toto všetko nájdeme v jeho predposlednej knižke Pirátska odysea. Dejiskom dramatického príbehu je ostrov Jamajka a Karibik. Tu sa všetko mieša v bláznivom výbuchu farieb, pachov, vôní a emócií. Vôňa vanilky a korenia, smrad otvorených stôk. Krištáľovo čisté pramene vo vnútrozemí, špina a výkaly na dláždených uliciach. Noblesné naparfumované dámy, v skutočnosti zradné ženy s morálkou poslednej pobehlice... Jamajka v roku 1665 odráža rozkošnícky život na vzdialenom dvore britského kráľa Karola, ktorý ohrozuje mor, no bohatí mu ani zďaleka nevenujú takú pozornosť, ako by mali. Jamajka, to sú aj skorumpovaní úradníci, zdanlivo nekontrolovateľní, lebo na míle vzdialení od Koruny. A nadovšetko večný boj so španielskymi rivalmi, zajímanie a vykrádanie ich lodí a honba za tým, čo ľudstvu od vekov zaslepuje oči – za zlatom. V jeho mene sa jednotlivé postavy neštítia nijakej ukrutnosti.

Rafinovane spletený dej a rovnako spletené i nečakané osudy hlavných hrdinov, spolu s množstvom zemepisných i historických reálií, poskytnú čitateľovi pútavý pohľad na dejiny a morálku. Je tu aj náboženské a národnostné prenasledovanie, strašná chudoba a nesmierne bohatstvo, nespravodlivosť a násilie – teda všetko to, čo prežilo až do dnešných čias. Nenavrávajme si, že sme lepší, ako boli piráti a korzári v 17. storočí. Crichton nám to dokazuje svojím majstrovským, nekomentujúcim štýlom, zobrazujúcim hriešnych, bojazlivých a tmárskych ľudí minulosti v úplne súčasnom svetle. V tom je sila pirátskeho románu, ktorému nechýba ani jemná, znesiteľná dávka romantiky, ani exotická prírodná scenéria, ani obludy z morských hlbín, ani najväčšia obluda – človek.

Michael Crichton bol údajne napriek talentu a pracovitosti ako človek uzavretý a hanblivý. Psychológovia vysvetľujú, že za to možno mohla jeho výška – vyše dvoch metrov. Dielo Pirátska odysea, rovnako ako jeho autor, rozhodne vyčnieva spomedzi lacných romantických pirátskych balád. Dokumentuje silu človeka v boji s prírodnými živlami i s neskutočne krutými ľudskými protivníkmi. Kniha poskytuje nielen dobrodružné čítanie, ale aj sondu do ľudskej duše a zobrazuje, čoho je človek schopný, ak ho ženie túžba po bohatstve.

Pre posledné, nedokončené Crichtonovo dielo, spracované z jednej tretiny, takzvaný techno-triler, ktorý mal vyjsť v roku 2012, hľadá vydavateľ Jonathan Burnham a Crichtonova agentka Lynn Nesbit spisovateľa, ktorý by román dokončil. Verme, že to bude aspoň taká lahôdka ako Pirátska odysea.