Jana Sokolová
20.12.2016

Pod horúcim pieskom – Marek Zákopčan

Marek Zákopčan je nielen recenzent, ale aj spisovateľ a v tomto roku mu pribudla knižná novinka. Tentoraz sa podujal na napísanie romanticko-dobrodružného príbehu v štýle Indianu Jonesa s názvom Pod horúcim pieskom (Vydavateľstvo Koruna 2015). Dej románu zasadil do tajomného Egypta v roku 1931, na miesta plné historického prachu a piesku.

Odborník na staroveké dejiny Tobias Vicen pracujúci pre parížske múzeum dostane príťažlivú ponuku sprevádzať mladú arogantnú Američanku Katherine po krajine faraónov. Spúšťačom dobrodružstva je jej záhadná kniha, ktorá je kľúčom k bájnemu kameňu nazývanému Oko Egypta. Spolu s ďalšími priateľmi Benitom, Taliou a Egypťanom Rašídom vytvoria jeden pátrací tím, pričom každého pri hľadaní Oka vedú iné pohnútky. Pre samotnú Katherine je cesta len spôsobom, ako sa dostať na stopu strateného strýka Henryho. Celá skupinka sa tak ocitá na nebezpečnej výprave, počas ktorej musia zápasiť nielen s prefíkanosťou a vyspelosťou starovekých Egypťanov, ale aj s nacistami na čele s poručíkom Krassnitzerom. Tí sú rovnako odhodlaní zmocniť sa vzácneho kameňa.

Vzhľadom na samotný príbeh a umiestnenie deja autor jednoduchým spôsobom zoznamuje čitateľa s egyptskými mýtmi, mytológiou a hierarchiou staroegyptskej spoločnosti, čo mu slúži na sprítomnenie a podfarbenie záhady, po ktorej hlavní hrdinovia pátrajú. Robí to bez rozsiahlych výkladov, predovšetkým ako súčasť deja, respektíve prostredníctvom prehovorov postáv. Autor celkom prijateľne pracuje so základnými znakmi dobrodružného žánru, ako sú putovanie, napätie, dynamickosť, využíva fantazijné prvky, tajomstvo, večný protiklad dobra a zla. Na druhej strane však rozprávanie brzdí zbytočnými a ľahko predvídateľnými situáciami a občasným zamotávaním deja v kruhu. Pomerne slabšie vyznieva aj romantická stránka príbehu, predovšetkým rozohraním viacerých ľúbostných línií, súčasťou ktorých sú skostnatené, neprirodzené dialógy medzi jednotlivými aktérmi.

Postavy príbehu nie sú heroizované, skôr sa dá hovoriť o obyčajných ľudských vlastnostiach a charakteroch, ktoré sa odhaľujú počas plynutia príbehu. Za zmienku stojí postava Benita, ktorá má na svedomí humornú stránku rozprávania, naopak autorovi unikla postava Tobiasa Vicena, zaostávajúca za svojou úlohou experta na históriu.

Kniha Pod horúcim pieskom predstavuje ľahký, oddychový román zábavného charakteru, navyše jeho záver otvára priestor k ďalšiemu pravdepodobne zaoceánskemu dobrodružstvu.