Lýdia Čelková
02.04.2014

Podfuk - John Grisham

Preklad Alena Redlingerová
Ikar 2013

Meno populárneho amerického spisovateľa Johna Grishama láka čitateľa napínavých príbehov prevažne z právnického prostredia. Autor aj tentoraz zostal verný téme a dej situuje do Federálneho väzenského tábora pri Frostburgu s minimálnym stupňom ochrany, kde sa ocitol hlavný hrdina románu – 43-ročný právnik Malcolm Bannister. Neprávom si odpykáva trest za zločin, ktorý nespáchal. Pracuje v knižnici a svojim spoluväzňom pomáha riešiť rôzne

otázky, ako sú odvolania, závety či žaloby na štát. Každý deň sa na prácu teší, lebo ho udržiava vo forme. Zároveň neustále hľadá možnosť, ako svoj pobyt vo väzení skrátiť, hoci jeho odvolania vždy zamietli. Príležitosť sa naskytla neočakávane – na chate zavraždili federálneho sudcu Fawcetta a jeho sekretárku Naomi. Keď sa vyšetrovanie nehýbalo z miesta, oznámil, že vie, kto je vrah. Keby dohoda s FBI vyšla, získal by slobodu, finančnú odmenu aj ochranu, čo by nebol zlý obchod za zvyšných päť rokov trestu. FBI návrh prijala, čím získala meno spoluväzňa Quinna, ktorý pred pár mesiacmi ušiel. Spustila sa pátracia mašinéria. Autor načrtol postup pri hľadaní podozrivého, úskoky a finty pri výsluchoch aj zložitý proces, počas ktorého sa z Malcolma, ktorý sa „stratil vo väzenskom systéme“, stal utajený svedok s novou identitou – Max Baldwin. Po plastike a v novom bydlisku Maxove spomienky na minulosť pomaly blednú – konečne môže cestovať, založiť si firmu, vyhľadať pôvabnú Vanessu či presúvať peniaze z odmeny tak rýchlo, že FBI nestíhala pohyb z účtu na účet sledovať. Onedlho sa však prezradilo Maxovo utajenie, a tak znechutene vystúpil z programu chránených svedkov. Bol síce slobodný, ale na úteku a trpezlivo hľadal spôsob, ako sa pomstiť a zároveň zvíťaziť. Nové a čoraz nezvyčajnejšie zápletky a rozširujúci sa počet postáv spestrili zamotané osudy Maxa, z ktorého sa stal nezávislý producent filmov a špecializoval sa na zneužívanie moci federálnej vlády a veľkých korporácií.

Brilantný obraz Maxa a jeho cieľavedomý zápas so súdnou mašinériou, prefíkanými agentmi, malými i veľkými úplatkármi je výborným čítaním pre tých, ktorým téma a štýl autora vyhovujú.