Mary Wecheche
23.07.2007

Poletíme za dúhou 2. Poviedky pre deti - Kam letíme?

Kam letíme?

Poletíme za dúhou 2. Poviedky pre deti, Bratislava, Perfekt 2006

V knihe poviedok finalistov 2. ročníka Literárnej súťaže o pôvodnú poviedku pre deti a mládež Poletíme za dúhou 2 sa znovu stretli generačne rozmanití autori. Žiaľ, prózy, ktoré sa zaoberajú dominantnými a pretrvávajúcimi problémami detí, nie sú vo svojich témach invenčné a výrazné. To, čo väčšinu poviedok spája, je ľahké čítanie s jednoduchou fabulou. Stabilnejšie sa javia poviedky založené na fantazijnom a tvorivom princípe, také, ktoré pripomínajú rozprávkový žáner. Problémy detí sa variujú v rozmanitej podobe, cez imaginatívne spracovanie, remeselnú zručnosť až po amatérstvo. Niektorí autori sú už dávno etablovanými prozaikmi. Ich nažitej presvedčivej skúsenosti však chýba pocitovosť. Ponúkajú príbeh, no v ošúchaných a osvedčených linkách. Poviedky, v ktorých autori  jemne pracujú s fantazijnosťou rozprávkových znakov, vytvárajú atmosféru ľahkosti. Detskými hrdinami sú často nevýbojné, zakríknuté deti s bohatou fantáziou, nepochopené dospelými. Každé dieťa je však obdarené vnútornou silou a snami. Zoči-voči malému človiečikovi stojí v podtexte melanchólia – tá sa javí ako psychosociálny fenomén súčasnosti. Ľahkosť, ktorou sú písané tieto poviedky sa drsne dostáva pod kožu. Konfliktný vzťah otca a mamy a z toho vyplývajúcu disharmóniu si dieťa  kompenzuje vo vlastnom imaginárnom svete. Domov sa už nejaví ako bezpečný priestor. Vo vzťahu detí a rodičov, detí a starých rodičov sú citeľné posuny. Reakciou sú bolestné sociálne vzťahy a z toho vyplývajúca skepsa. Konfrontácia sveta starých rodičov a mladej generácie, konfrontácia sveta snobizmu, ľudskej obmedzenosti a zmýšľania triezvo uvažujúcich balansuje na hrane didaktickosti a moralizátorstva. Dobrá zážitková autenticita je zmesou vnímavého detského pozorovania, premiešaná dobrým rozprávačským umením. Šťava, vtip, dynamika, aktuálne problémy sú načrtnuté v miernych nuansách a sú riešené konvenčným spôsobom. Často sa príbehy podobajú na niečo, čo mohlo byť dokonalým dielom... Vyberali ich odborní porotcovia, ale aj deti, a treba to rešpektovať! Uzávierka tretieho ročníka tejto úspešnej súťaže bola 10. mája, uvidíme, čo nám prinesie tretia dúha.

Mary Wecheche