Ľubica Psotová
12.05.2014

Polícia - Jo Nesbø

Preklad Jozef Zelizňák
Ikar 2014

Jo Nesbø prichádza na pulty kníhkupectiev so svojou novou knihou, dlho očakávanou Políciou. Detektívny román nesie v sebe všetky obľúbené autorove postupy – predovšetkým rafinované pohrávanie sa s kompozíciou a s premysleným odhaľovaním charakteru postáv či bravúrnu prácu so slovom, ktoré neprezradí viac, iba koľko je na udržanie stálej hladiny napätia potrebné. Polícia je knihou o nevyriešených prípadoch. Neznámy vrah berie spravodlivosť do vlastných rúk, presne kopíruje podoby pôvodných vrážd, aby tak pomstil zdanlivú ľahostajnosť či neschopnosť vyšetrovateľov.

Dôležitým štartovacím prvkom románu, na ktorom si dal autor mimoriadne záležať, je skutočnosť, že hlavný vyšetrovateľ Harry Hole už nie je k dispozícii a „nočná mora čitateľov“ – vyšetrovanie bez neho – sa stáva realitou. Nesbø však presne vie, čo robí. Dôkladne preniká do mysle čitateľa, pohráva sa s jeho dočasnými závermi, starostlivo ovláda sled jeho úvah, aby ho napokon prekvapil, šokoval. Otázku, či sa Harry Hole na scéne objaví, zodpovie samotný text, no aj iné dejové línie viac či menej rozvinuté v predchádzajúcich dieloch „holeoviek“ dospievajú v tejto knihe k svojmu rozuzleniu alebo záveru.

„Vesmír je tmavý. Rodíme sa zlí. Zlo je východiskový bod, je to prirodzený stav človeka. A len občas sa zjaví svetelný lúč. Je však dočasný, vraciame sa do tmy.“ Slová, ktoré Jo Nesbø vložil do úst jednej z postáv románu, predstavujú základnú myšlienkovú líniu celej série jeho kníh. Autor pravdivo, priam až naturalisticky odhaľuje zlo. A to nielen prostredníctvom vykreslenia násilných až brutálnych trestných činov, ale predovšetkým svojou neutíchajúcou výpoveďou o zle, ktoré prežíva v každom z nás. Postavy i prostredie kníh Joa Nesbøho sú autentické, nemilosrdne reálne. Plastický obraz negatívnej tváre človeka i spoločnosti nastavuje čitateľovi zrkadlo. Nastoľuje otázku, nakoľko je on sám schopný stotožniť sa s motívmi konania postáv, nakoľko je v ňom samom prítomné zobrazené zlo.

Tajomstvo úspechu tohto severského autora však i tak spočíva predovšetkým v jeho majstrovskom zvládnutí detektívnej línie príbehu, v kombinácii rôznorodých prvkov kriminálneho žánru, naservírovaných s takou profesionálnou zručnosťou, až po dočítaní diela automaticky očakávate ďalšiu knižnú porciu kvalitného napätia.