09.09.2005

Politika - Adam Thirlwell

Adam Thirlwell

Politika

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Vladislav Gális

Mladý anglický prozaik Adam Thirlwell je na Slovensku zatiaľ neznámy. Napísal len jediný román, ale ten ho okamžite katapultoval na zoznam najlepších britských spisovateľov. Narodil sa roku 1978, vyrastal v severnom Londýne, absolvoval New College a je redaktorom oxfordského literárneho časopisu Aréte.

Thirlwellov román nie je románom o politike, ako by sa mohlo zdať, ale viac-menej o partnerskom spolunažívaní a citových nedorozumeniach troch mladých Londýnčanov. Úspešne sa snaží parodovať postupy pornografických románov a brakovej literatúry, čo však neznamená, že jeho prvotina sa takémuto hodnoteniu vyhne. Presne naopak. Ľahkosť jeho prózy je neznesiteľná. Inteligentnejšiemu čitateľovi neprekážajú ani tak detailné opisy rôznych sexuálnych praktík, ako sploštené vnímanie a slabá estetická motivovanosť textu.

Thirlwell pozoruje svojich hrdinov zvonka, objektívne a nezainteresovane, často sám vstupuje do textu, ale treba povedať, až priveľmi infantilne. Kniha je prešpikovaná nemiestnymi žartmi na účet anglickej kráľovskej rodiny, známych politikov a celebrít, pričom to vonkoncom nie je vtipné. Politika nie je text o sexe ani o politike, dokonca ani o architektúre alebo o divadle. Ide tu skôr o prvý výron mladého grafomana poznačený stupídnym humorom a podpriemerným talentom, a o schopnosť médií vyrábať literárne hviezdy na počkanie. Gýč, ale aký pravdivý.

Tento hybridný text, nepodarene parodujúci sám seba, prináša ďalší úlomok do mozaiky totálnej neschopnosti väčšiny dnešných spisovateľov napísať text o niečom. Napriek tomu, že sa autor vyhol módnej sebareflexii a sebaparodovaniu, nepodarilo sa mu prekročiť tieň masovej kultúry a mediálnej jednorazovky, čo pravdepodobne ani nebolo jeho zámerom. Thirlwell sa pokúsil napísať komédiu o komunikácii a napísal komédiu o vlastnej neschopnosti.

Patrik Oriešek