Prežije akvárius?

Prežije akvárius?

Robert Harris

Pompeje

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004

Preložil Marián Gazdík

Osud Pompejí je dnešnému súčasníkovi známy. Prečo ich však pochovali vrstvy popola a lávy, o tom sa dodnes odborníci a najmä laici sporia. Niektorí tvrdia, že sopečné výbuchy možno vedecky predpovedať, ďalší sa odvolávajú na Bibliu a tvrdia, že v Pompejach žilo priveľa bezbožníkov, nuž ich stihol zaslúžený trest. Teórií je veľa. Jedno je isté: láva a popol ich zakonzervovali v archeologicky pozoruhodne zachovanom stave až do dnešných čias. Posledné štyri dni Pompejí a ďalších miest v blízkosti Vezuvu podáva majster literatúry faktu (5 kníh) a svetoznámych trilerov Robert Harris v románe Pompeje. Vďaka Vydavateľstvu Slovart sa slovenský čitateľ sa mohol stretnúť s jeho trilermi Enigma, Vaterland, Archangeľsk.

August roku 79 pred Kristom bol v Neapolskom zálive mimoriadne horúci. Deväť mestečiek na pobreží vodou zásobuje takmer dokonalý akvadukt Aqua Augusta. Ale ani jeho vodný systém nie je nevyčerpateľný. Dlhoročný správca akvaduktu Exomnius sa v tejto vypätej situácii kamsi stratí. Úrad kurátora pre vody narýchlo vymenuje nového akváriusa: úlohy sa ujme mladý a ambiciózny Marcus Attilius Primus zo starého rodu stavajúceho i spravujúceho akvadukty. Už na prvých stranách románu sa ukazuje, že Attilius bude mať ako nováčik v drsnom a skorumpovanom prostredí ťažkú pozíciu. Pochopiteľne, nikto z protagonistov netuší, čo sa prihodí o štyri dni... Iba čitateľ vie o blížiacej sa kataklizme. Rád by pomohol postavám v príbehu, má však zviazané ústa. Aj tento rozpor zvyšuje napätie.

Harris si v románe nedáva servítku pred ústa, starorímsku spoločnosť opisuje v sýtych farbách, javy pomenúva priamo a plasticky. Vie oceniť aj skvelé projekty nesympatických románových postáv. Autor svojich hrdinov charakterizuje predovšetkým viacvrstvovými príznakovými jazykovými prejavmi. Čitateľa vtiahne do napínavého deja, v dobrom ho donúti, aby akváriusovi držal palce, nech prežije, hoci jeho postavenie a šance na prežitie sa z minúty na minútu stále zmenšujú. Prostredie miest, stavieb, dávny život a zvyklosti a prírodné danosti Neapolského zálivu opisuje autor s hlbokou znalosťou problematiky, pôsobenie v literatúre faktu a viac rokov v serióznych masmédiách bolo preňho dobrou prípravou. Práve kombinácia faktov s fikciou patria dnes k čitateľsky najvyhľadávanejším. Inak to nebude ani v tejto knihe, v ktorej vďaka R. Harrisovi Pompeje znovu ožívajú.

Michal Schuster