Sprievodcovia za sebapoznaním

Sprievodcovia za sebapoznaním

Jorge Bucay

Porozprávam ti... (Príbeh ľudského sebapoznávania)

Bratislava, Vydavateľstvo Noxi 2005

Preklad Martina Slezáková

Populárnych kníh o psychológii pribúda každý deň a píšu ich už nielen odborníci, ale aj herečky či speváčky, ktoré sa nazdávajú, že našli recept na určité problémy. Nie je to však prípad Jorgeho Bucaya, argentínskeho psychoterapeuta a úspešného spisovateľa (Príbehy na zamyslenie, Listy pre Klaudiu, Cesta sebazávislosti, Cesta sĺz, Cesta šťastia). Bucay sa vo svojom odbore venuje najmä psychológii správania a najviac ho ovplyvnil smer modernej geštaltpsychológie, vo svojej praxi nie je však prísne vyhraneným terapeutom. Svoje psychoterapeutické aktivity často popularizuje prednáškami v Argentíne, Mexiku a Španielsku alebo v knižnej podobe. Zrejme tak akosi vznikla aj kniha Porozprávam ti... (pod týmto názvom vyšla aj v Španielsku v 22 vydaniach za tri roky!), v argentínskom origináli nazvaná Rozprávania pre Demiána.

Kniha zachytáva fiktívne stretnutia študenta Demiána s psychoterapeutom Jorgem (ktorým je zjavne Bucay). Psychoterapeut pomáha mladému človeku vyrovnať sa s viacerými problémami, primeranými jeho veku, ktoré vyplývajú z prežívaných vzťahov či generačných rozdielov. Nedáva mu priame rady, rozpráva mu príbehy, ktoré študenta Demiána podnecujú hľadať vlastné stanoviská, ukotvujú ho v živote. Pravdu povediac, Demián nezápasí so žiadnymi vážnymi psychickými problémami, hoci často je o tom presvedčený, je celkom normálny študent. Z tohto dôvodu je kniha určená predovšetkým mladým ľuďom nad pätnásť. Iste si v nej však zaujímavé čítanie nájdu aj starší, prípadne rodičia -násťročných.

Vyrozprávané príbehy zväčša nie sú pôvodné, autor ich prevzal a prerozprával. Tým sa neraz stráca fluidum pôvodín. Navyše z autorského hľadiska by sme dielo mohli označiť za kompilát či zbierku. Väčšmi by v tomto smere potešili originálne Bucayove príbehy. Z terapeutického hľadiska však nie je podstatný zdroj, ale účinok, a tu sa autor zväčša trafil do čierneho. Súbor príbehov rámcovaných zhruba ročnou terapiou azda inšpiruje čitateľov, aby hľadali ďalšie podnetné príbehy na premýšľanie v zdrojových dielach.

V predslove k slovenskému vydaniu Doc. PhDr. Eva Sollárová, CSc., uvádza: ,,Rozprávačom príbehov je Demián. Jeho úvahy predstavujú perspektívu klienta ubitého vnútornými problémami... To, čo Jorge ponúka, nie je rada, ale istá verzia perspektívy. A to, či ju prijme aj klient (a teraz vlastne už aj čitateľ) a či sa rozhodne k nej kráčať, závisí len od neho samého." Takže čitateľ, je to na tebe.

Michal Schuster