Adela Gabríková
13.09.2004

Posledný TAM TAM

Posledný výlet?

Boris Filan: Posledný TAM TAM

Bratislava, Ikar 2004

Po štyroch úspešných TAM TAMoch Borisa Filana prichádza v tomto roku piata, údajne posledná knižka z tejto série, aby priniesla obdivovateľom tohto autora ďalšie zážitky nazbierané počas jeho potuliek po svete.

Boris Filan je rozprávačom s neuveriteľnou schopnosťou vniesť čaro do hocijakej drobnej príhody a aj posledný z jeho výletov na exotické miesta sa nesie v duchu ľahkého a humorného spomínania, postrehov, stretnutí so zaujímavými ľuďmi či zážitkov poskladaných z neobyčajných okamihov strávených v ich spoločnosti. Užším výberom tentoraz prešiel Egypt, Srí Lanka, Paríž, Maroko, Havaj, India a Hvar, takže sa môžete pripraviť na vynikajúce egyptské plnené holuby, na stretnutie s českými egyptológmi, bláznivý výlet do Asuánu; na srílanské trhy plné čerstvej zeleniny a ovocia s farebnými chuťami a voňavými farbami alebo na miestne čajové plantáže; čaká vás aj pozvanie do parížskych striptízových podnikov na Pigalle či múzeí zapadnutých v úzkych a stratených uličkách tohto veľkomesta; cez kľúčovú dierku nazriete do Maroka s jeho štyrmi bývalými sídelnými mestami a očarujúcou Casablancou; môžete spoznať havajský ostrov Maui a jeho veľrybársku dedinu Wailea alebo sa preniesť do indických bájí o bohovi so sloňou hlavou, ktorý si po páde z myši zlomil jeden zo svojich klov, aby ním mohol vypichnúť oko smejúcemu sa mesiacu, ale aj do filmových ateliérov v Bombaji či do tamojšieho domu určeného pre odvážnych mužov neobávajúcich sa rôznych pohlavných chorôb, ktoré každá z obyvateliek ponúka; poslednou zastávkou je nám najbližšia krajina – Chorvátsko so zákutiami určenými len pre domácich, kde sa turista bežne nedostane.

Väčšina príbehov síce súvisí s konkrétnou krajinou, ale nejde o jej detailné vykreslenie či prípravu čitateľa na budúce stretnutie s ňou, sú to prevažne zápisky nadšeného cestovateľa, ktorý si na cestách zaznačil to, čo ho oslovilo a bolo preňho podnetom na uvažovanie. Pre Borisa Filana je charakteristické vychutnávanie si rozprávania do najmenších podrobností, hľadanie zvláštneho pohľadu na bežne vnímané veci a nenápadné pohrávanie sa s niekoľkými  črtami opisovanej osoby či predmetu, aby sa pred zrakom čitateľa zrazu zjavila v svojej úplnosti a na chvíľu ho prinútila uveriť, že sa s ňou už niekde stretol. Skutočné i vymyslené, chvíle napätia i chvíle pokojných večerov na pláži, luxusné reštaurácie i chudobou zaváňajúce rybie trhy, extrémni poctivci i profesionálni klamári a zlodeji, zaprášená minulosť i najčerstvejšia prítomnosť – to všetko sa spája a vytvára atmosféru Posledného TAM TAMu.

Nech už siahnete po knižke Borisa Filana z akéhokoľvek dôvodu, nájdete v nej predovšetkým súpis zaujímavostí, ktoré síce odkazujú na rôzne končiny sveta, no tým, čo ich zoskupuje a drží pohromade, nie je pohyb v priestore, ale výrazná osoba rozprávača, ktorý všetko, s čím sa stretáva, hodnotí vlastným spôsobom – publikácia je tak spolu s osemdesiatimi farebnými fotografiami príjemným čítaním pre všetkých milovníkov „filanovského cestovania“.

Adela Gabríková