Poslušné písmenká

Poslušné písmenká

Bratislava, Buvik 2008

Vydavateľstvo Buvik pripravilo pre prváčikov vynikajúcu knižku Poslušné písmenká  Editorka Mária Števková ju koncipovala na rozvoj čítania s porozumením. Reklamný leták má pravdu: „Výberom príťažlivých textov chceme očariť malé deti na začiatku ich čitateľskej gramotnosti, aby pekná kniha vstúpila do ich života. Pri jej zostavovaní sme volili také hravé prostriedky, ktoré vychádzajú z psychologických daností malých detí, ich záľub a záujmov.“

Učiteľom ponúka publikácia bohatú škálu možností, nájdu v nej dostatok podnetov aj napríklad pre vyspelejších prvákov, ktorí sa pri čítaní zo šlabikárov nudia.

V prvej časti Písmenkovo sa dieťa zbližuje s vizuálnou podobou grafém. Cieľom nie je systematický nácvik (knižka je doplnkovou učebnicou), ale stimulovanie vlastného, individuálneho vzťahu k písmenkám a ich spoznávaniu. Začínajúci čitateľ dostáva do rúk nápady, ktoré môže aplikovať od písmenka k písmenku. Neobmedzujú ho pritom vlastné čitateľské zručnosti. Učí sa o slovách rozprávať, vnímať ich zvukovú a významovú kvalitu, dokonca aj ich emocionálny náboj. Veľa záleží na učiteľovi či rodičovi, do akej miery využijú ponúkané premyslené hry s významom slov, so zvukom, ale aj hry s grafickou podobou písmen a slov, s vizuálnym stvárnením textov. Napríklad cvičenie s jednoslabičnými slovami „pes, cez, les, nes, ves,“ je určené na nácvik čítania príslušných skupín písmen. Dieťa však môžeme nasmerovať k sledovaniu ich zvukovej realizácie a naučiť ho všímať si prípady znelostnej asimilácie. Stránky s týmto cvičením asociujú v prijímateľovi prostredie lesa, ktorý s touto skupinou slov súvisí. Obsahujú riekanky a básničky o lesných zvieratkách. Vďaka nim je dieťa oveľa lepšie pripravené na úlohu vymyslieť vlastný príbeh s použitím uvedených slov. S úlohami vymyslieť príbeh na skupinu slov sa bežne stretávame v učebniciach. Málokedy si však autori dajú tak záležať na podnetnej motivačnej príprave.

Vyčítanky, jazykolamy, rýmovačky sa takisto hojne využívajú pri spoznávaní zvukovej roviny jazyka. V Poslušných písmenkách sa vnímanie zvuku aktivizuje aj premyslenými grafickými prostriedkami. Farebne odlíšené rýmované slová napríklad upozorňujú na kľúčové pojmy. Je v nich skrytá hádanka, nová informácia, významová zmena (napríklad v rýmovej pozícii sa vyskytujú antonymá).

V „rýmovaných“ úlohách sú využité nielen básničky, ale aj incipity ľudových pesničiek. Môžu byť podnetom na spestrenie hodiny spevom. Pesničky, riekanky však okrem iného navodzujú aj drobné príbehy, situácie, postrehy, na základe ktorých vznikli a ktoré sa pri práci s deťmi dajú ďalej tvorivo využiť. Jednotlivé úlohy ich učia všímať si, ako maličkosti „hovoria“. Pripravujú ich na citlivejšie vnímanie textu.

Pri rozprávkach deti získavajú skúsenosti s čítaním rozsiahlejšieho textu. Vhodne nadväzujú na predošlé motivačné úlohy. Ich čítanie môže byť preto obohatené o skúsenosti a zážitky, ktoré malý čitateľ nadobudol pri ich riešení.

Pre čítanie s porozumením majú veľký význam aktivity, v ktorých dieťa odhalí zámer textu, hľadá motivické a tematické súvislosti. Napríklad v Usmievankách sa zabaví, ale učí sa aj humor dešifrovať.

V oddiele Zvieratkovo deti pracujú s postavami a ich charakteristikou. Peknou metodickou prípravou na túto časť knižky je rozprávka Bol jeden plot. Postavy v tomto príbehu prejavujú svoj charakter tým, ako postupne dokresľujú postavičku na plote. Vytvára sa tým priestor na pozorovanie súvislostí medzi charakterom a konaním postáv, čo v literárnej výchove nemusíme využiť len na etické hodnotenie situácie, ale aj na spoznávanie postavy a jej funkcie v kontexte literárneho textu.

Ak sa dobre využije potenciál tejto knihy, deti sa naučia literárny text čítať aj reprodukovať, ale pripravia sa zároveň na to, aby ho raz vedeli aj interpretovať.

Posledná časť publikácie Spievankovo je príznačne názvu venovaná spievaniu. Vydavateľskému kolektívu možno k takejto knižke blahoželať. Deťom želám, aby sa im čo najskôr dostala do rúk. Dospelým prajem, aby si nenechali ujsť príležitosť načrieť do bohatstva možností, ktoré Poslušné písmenká ponúkajú na spoločnej ceste s deťmi za objavovaním nášho jazyka a krásy hovoreného, písaného, čítaného, spievaného slova.

Timotea Vráblová