Treba sa báť smrti?

Treba sa báť smrti?

Kenneth Ring

Posolstvo svetla

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Štefan Kočiš

Raymond Moody vyvolal vlnu záujmu a polemických diskusií knihou Život po živote, ktorej opisuje zážitok na prahu smrti. Kenneth Ring, jeden z najuznávanejších odborníkov na fenomén zážitku na prahu smrti, chce týmto dielom osloviť najmä tých, ktorí tento zážitok nemali. Sprostredkúva im ho z rozprávania iných, pretože ich poznamenal na celý ďalší život. Zážitok vraj zásadne mení hierarchiu hodnôt – z materiálnych sa prenáša záujem na duchovné hodnoty, prebúdza v človeku vyšší stupeň vedomia a zvyšuje jeho schopnosť vnímať citlivejšie seba, ostatných ľudí a celé okolie. Zvyšuje jeho toleranciu, empatiu a lásku k ľuďom i prírode, vyvoláva pocit jednoty všetkého.

V praxi sa Ring stretol s mnohými ľuďmi, ktorí sa dostali na hranicu medzi životom a smrťou. Ich skúsenosti a poznatky sprístupnil čitateľom v prácach Život pri smrti (Life at Death, 1980), Pred nami je Omega (Heading Toward Omega, 1984) a Projekt Omega (The Omega Project, 1992), ako aj na prednáškach v krajinách takmer celého sveta. V publikovanom slovenskom preklade ponúka niekoľko vzorových prípadov zážitku na prahu smrti, ktorý sa vždy spája so zážitkom mimo tela. Usiluje sa dokázať hodnovernosť týchto zážitkov, pričom sa opiera aj o zážitky slepcov (v danom okamihu mali zrakové vnemy, v istom zmysle „videli“) a detí. Presviedča čitateľa o ich autenticite aj reálnymi zmenami v životoch ľudí, ktorí mali zážitok na prahu smrti. Zároveň priznáva, že podstata týchto zážitkov presahuje všetky jazykové alebo obrazové výrazové prostriedky, ktoré sú nám dostupné v bežných stavoch vedomia. Autor je presvedčený, že svoj život môžu zásadne zmeniť aj ľudia bez tohto zážitku, ak si prečítajú túto knihu a pochopia ju. Ako čitatelia máme dve možnosti – buď autorovmu presviedčaniu uveriť a hľadieť na smrť s menšou úzkosťou, s očakávaním, čo bude ďalej, alebo zobrať Ringovu výpoveď ako jednu z interpretačných možností. Posolstvo svetla je výrazom ľudskej túžby prekonať obmedzenia ľudského života, jeho konečnosť, smrteľnosť ľudskej bytosti. V každom prípade je dôkazom, že fenomén smrti je neoddeliteľnou súčasťou ľudského života a vzťah k nemu nie je nikomu z nás ľahostajný.

Michaela Geisbacherová