Postavy veľkomoravskej histórie - Matúš Kučera - Legendárna práca o Veľkej Morave

Legendárna práca o Veľkej Morave

Legendárna práca o Veľkej Morave

Matúš Kučera: Postavy veľkomoravskej histórie

Bratislava, Perfekt 2005

Hoci mediálne najznámejším autorom píšucim o slovenských dejinách je Pavel Dvořák, dovolím si tvrdiť, že neporovnateľne kvalitnejšie práce z tejto oblasti pochádzajú z pera univerzitného profesora Matúša Kučeru. Kučera už v minulosti viackrát dokázal, že žáner literatúry faktu mu sedí rovnako ako vedecká náročnosť a jeho knihy, ako Slovensko v dobách stredovekých či Slovensko na prahu novoveku sa dokázali prihovoriť dokonca aj mladším čitateľom. Jeho najhodnotnejšou prácou v tomto smere je však bezpochyby čitateľsky veľmi úspešná kniha Postavy veľkomoravskej histórie, ktorá nedávno vyšla v treťom, prepracovanom a podstatne doplnenom vydaní. Je to najdôležitejšie vedecko-popularizačné dielo, ktoré sa zaoberá politickými a kultúrnymi dejinami počiatkov slovenského národa.

Na rozdiel od Dvořáka Kučera nešpekuluje, dôsledne vychádza zo známych a dokázaných vedeckých faktov, ale aj z vlastných výskumov, čo mu nebráni používať výnimočne pútavý jazyk. Kučera má dar predstaviť suché historické fakty ako napínavé dobrodružstvo a nezjednodušovať pritom ich presnosť. Nepotrebuje rétorické barličky, ako špičkový odborník pozná všetky súvislosti, takže jeho pohľad na toto obdobie je výrazne zasvätenejší ako knižky jeho populárnejšieho kolegu.

Oproti minulým vydaniam sa nezmenilo členenie knihy na známe kapitoly, ktoré sa venujú jednotlivým osobnostiam našich raných dejín (Samo, Pribina, Mojmír, Rastislav, Konštantín a Metod, Svätopluk, Mojmír II., Svätopluk II.). Samozrejme, všetko je doplnené najnovšími archeologickými a historickými poznatkami. Úplnou novinkou je však záverečná časť, ktorá sa venuje obdobiu, ktoré predchádzalo vzniku Veľkej Moravy.

Kučerova knižka má obrovský význam nielen z hľadiska kultúrneho priblíženia tohto historického obdobia najširším čitateľským skupinám. Jeho práca výrazným spôsobom prispela k tomu, že Veľkomoravská ríša ako vplyvný stredoeurópsky štát začala byť nielen u nás zreteľnejšie vnímaná ako kľúčová súčasť slovenských dejín. Objavili sa dokonca paralely s Franskou ríšou. Aj z týchto dôvodov knižka presahuje bežný štandard literatúry faktu.

Eduard Chmelár