10.02.2016

Posteľ z kostí - Patricia Cornwellová

V  románe od americkej autorky Patricie Cornwellovej Posteľ z  kostí (Ikar) sa rozvíja príbeh hlavnej hrdinky Kay Scarpettovej, ktorá spolu s  Marinom, Bentonom a  Lucy rieši prípad vraždy. Všetci títo hrdinovia už môžu byť čitateľom známi z  autorkiných predošlých kníh. Tých už napísala rovno desiatky, vo svete, ale aj u nás je veľmi obľúbená. Podieľa sa aj na scenároch seriálu Kosti.

K  vraždám sa forenzná patologička Kay Scarpettová dostáva za zvláštnych okolností. Prvá obeť pochádza z kanadskej divočiny, ktorá sa nachádza tisícky kilometrov na sever od hlavnej hrdinky. Ďalšia mŕtvola je nájdená v bostonskom zálive so závažiami na členkoch. Protagonistka prichádza na to, že nebezpečenstvo je príliš blízko nej a o to viac sa jej to týka. Je z toho skľúčená a depresívna, dokonca i jej vlastná neter sa vyjadruje v  hádankách, jej kolega sa správa čudne a manžel tiež skrýva svoje tajomstvá.

Charakteristické pre knihu Posteľ z kostí sú detailné opisy – či už miestnosti, kde sa hrdinka nachádza, oblečenia jej kolegu či jednotlivých častí vyšetrovania (napríklad je podrobne popísaná obeť zamotaná do siete spolu s morskou korytnačkou). Pre čitateľa je to ťažšie stráviteľné a  prehrýzť sa jednotlivými stranami si vyžaduje viac námahy, autorka využíva i rozsiahle vetné konštrukcie. Ťažkopádny opis nezľahčil ani bezchybný preklad Miriam Ghaniovej. Čo je škoda, pretože príbeh je zaujímavý, nápaditý a  kvalitne vystupňovaný. Rozpína sa na 320 stranách, ktoré majú rozhodne čo ponúknuť. Kto chce získať presný popis práce detektíva alebo forenznej patologičky, drží správnu knihu.

Je to ideálne čítanie najmä pre fanúšikov detektívok. Porovnávať knihu s majstrami severských krimi, ako Jo Nesbø, Stieg Larsson alebo Lars Kepler, však nie je na mieste. Tie sú písané populárnou formou, táto kniha si musí nájsť svojho čitateľa, ktorý si ju však o to viac obľúbi.