Elena Ťapajová
28.06.2013

Potykajme si, Eros! - Dagmar Wagnerová

Vydavateľstvo Sen 2013

Zaužívalo sa, že ženy sú uvravené, a teda stručné vtipné glosovanie života je výsadou mužských autorov. Zo slovenských autoriek túto premisu narušila doteraz asi len Anita Tešovičová. O to príjemnejším prekvapením je útla zbierka aforizmov Potykajme si, Eros! od Dagmar Wagnerovej s ilustráciami Zdenky Lacikovej.

Spisovateľka a novinárka Dagmar Wagnerová je predovšetkým známa knižkami veršov pre deti, ako sú Pávie oko, Kúzelný klobúk, Hviezda a kahanček, Dobrodružstvo so slnkom či leporel pre najmenších, ktoré vyšli aj v češtine a lužicko-srbčine. Na ceste k školákom je jej zbierka Zaľúbená esemeska. Titul Potykajme si, Eros! čitateľa naláka na erotiku, ale už samotné rozdelenie aforizmov do piatich častí: Ach, tie mravy, Kde sa, volič, túlaš, Pêle-mêle, Cez kľúčovú dierku a Inšpirácie naznačuje i širší spoločenský rozmer.

Je to osviežujúce čítanie, ktoré vyvoláva úsmev, nech už otvoríte knižku na ktorejkoľvek strane a na ktoromkoľvek bonmote: „Neraz tí neschopní sú schopní všetkého. alebo Ženský paradox – Najkrajšie šaty oblieka si žena vtedy, keď chce byť zo šiat vyzlečená.“ Iné majú občas trpkú príchuť a inšpirujú k zamysleniu: „Bez záruky – Aký tovar nemá záručnú lehotu? Predvolebné sľuby.“ alebo „Otázka pre sudcov – Odplávajú veľké ryby ozaj pre procesné chyby?“ či „Strach – Neboja sa opozície, ale iba o pozície.“

V každom prípade, v dobe, keď šetríme časom a v komunikácii sa spoliehame na esemesky a maily, majú aforizmy svoje opodstatnenie a určite aj priaznivcov, ktorých útla knižka Dagmar Wagnerovej poteší.