15.06.2015

Povedz mi AKO?

Deti dokážu zaskočiť zdanlivo jednoduchými otázkami, pri ktorých sa dospelý človek zvyčajne nepristaví: Ako sa dostanú slzy do očí? Ako zmyje mydlo špinu? Ako sa ľudia v stredoveku umývali? Ako to rastliny robia, že niektoré z nich nezožerú zvieratá? „Perfektná kniha pre bystré deti“ z vydavateľstva Ikar Povedz mi AKO? (2014, preklad Alica Wursterová) prináša odpovede na viac ako dvesto otázok rozdelených do štyroch tém – ľudské telo, každodenný život, kultúra, zvieratá a príroda – ktoré kladú zvedavé deti už od troch rokov a na ktoré dospelí nie vždy vedia odpovedať. Nadväzuje na knižku Povedz mi PREČO? a orientuje sa na rôzne zvláštnosti, ktoré sa vo svete dejú. Každú z brilantne vystihnutých otázok, aké si deti naozaj kladú (overené na vlastnej skúsenosti), dopĺňa vtipná a nesmierne pôvabná, kvalitná ilustrácia. Encyklopédia obsahuje aj hry so samolepkami odvodenými od ilustrácií. Dajú sa odlepiť a znovu nalepiť, za čo patrí knižke veľké plus, lebo naozaj zvedavé dieťa si zvyčajne vyskúša aj to, čo sa stane s nálepkou, keď ju odlepí. Rovnako atraktívny je zápisníkový formát A5 v  tvrdej krúžkovej väzbe so zatváraním pomocou gumičky, imitácia štvorčekového papiera a plastové stránky odolné voči zvedavým, nešetrným a občas aj zašpineným detským ručičkám. Medzi otázkami sa okrajovo vyskytujú aj reálie, ktoré sa vymykajú našim slovenským kultúrnym danostiam (Ako sa robí sirup z granátových jabĺk?) a otázky z francúzskych dejín majú v knihe pomerne veľký priestor (Ako sa liečili Galovia?, Ako sa dostali Vikingovia do Francúzska?, Ako vymyslel Karol Veľký školu?), keďže kniha pôvodne vyšla vo francúzskom vydavateľstve Larousse. Určená je všetkým zvedavým deťom, no dokáže osloviť aj (nemenej zvedavých) dospelých.