Petra Nogová
20.12.2016

Poviedka 2015

KK Bagala 2015

Príspevky prihlásené do 19. ročníka súťaže Poviedka ponúkli tradične témy pohnutých osudov či ľúbostných a rodinných vzťahov, zo žánrov si tu našli miesto aj horor, detektívka, či dokonca fantasy. Autori reagovali na aktuálne otázky, ako nezamestnanosť, sociálne rozdiely či migranti. Do súťaže sa každoročne zapájajú už známe mená, viackrát ocenení autori, ale aj „nováčikovia“ so záľubou v písaní. A hoci porota v zložení Marek Vadas (predseda), Matúš Mikšík a Agda Bavi Pain mala k dispozícii podstatne menej prác ako minulý rok, na rozdiel od vlaňajška našla víťaza – výber z roku 2014 priniesol totiž 11 ocenených poviedok, ale žiadne 1. miesto. Tieto základné informácie o súťaži poskytol v predslove Marek Vadas.

Zborník jasne dokazuje, že i v menšom počte (123) prác sa našli kvalitní autori s jedinečným nazeraním na svet. Víťazom súťaže sa stal Radovan Potočár s poviedkou Mužská geometria . Tá nás zavedie do Maroka, na dobrovoľnícku „výpravu“, ktorá prináša pohľad na priamky a dotyčnice v medziľudských vzťahoch. Potočár si ocenenie zaslúžil za detailné rozpracovanie diela, výber zaujímavého miesta, priblíženie vzťahových reálií a ich hravé paralely s matematickými výrazmi, ako rovnobežky, štvorce či kruh.

V zborníku sa okrem Mužskej geometrie nachádza ďalších šesť poviedok ocenených prémiami. Príbeh Nezabiješ od Maxima Ivanova sa zameriava na klasickú otázku dobra a zla. Tieto dva protipóly sa zhmotňujú po boku hlavnej postavy Loba v jeho pokrivenom svete bez ideálov a ilúzií a svojským spôsobom mu radia. Radka Komžíková v Pomarančoch tematizuje krehkú lásku dvoch detí, spojenú snom ukrytým vo fľaši. Aktérom poviedky Dominiky Madro Spolubývajúci je Dominik, chlapec so starosťou o zábudlivú veveričku žijúcu na strome neďaleko jeho domova. Dej je prerozprávaný z jeho detského pohľadu, pričom si čitateľ uvedomuje príbeh, ktorý sa črtá na pozadí a prináša krutú realitu. Sapér, hlavný hrdina rovnomenného príbehu Petra Pečonku, rieši úplne odlišné problémy. Čitateľ vníma spletitosť situácie, v ktorej sa spolu s ostatnými postavami nachádza, a očakáva drastickú zmenu. Poviedka Bráchove visuté záhrady a iné divy leta od Dušana Šustera prináša pohľad do života rozprávača a jeho „bráchu“, tichého partnera v rozhovore o veciach, ktoré sa stali, a zisteniach, ku ktorým prišiel. Hlavným spojivom príbehu je zvláštna mechanická záhrada na ovládač, kde rastie podivuhodná jabloň. V záverečnom príbehu Martina Vlada Susedka cítiť nostalgiu, zúfalý smútok za stratenými väzbami a bolestné zotrvávanie v nedokončených rozhovoroch. Takto vyzerá šťastná sedmička sústredená do zborníka Poviedka 2015