28.06.2019

Povinnosť pre fanúšikov historických románov

Smrť mladého človeka v jazierku v areáli exkluzívnej chlapčenskej školy hrá dôležitú úlohu v udalostiach, ktoré sa udejú v rodine významných bankárov Pillasterovcov. Zdanlivo nedôležitá udalosť sa dokáže rozrásť do obludných rozmerov. Všetko sa začína v roku 1866 v Anglicku a pokračuje až takmer do konca 19. storočia. V období rozkvetu vedy a nových technológií sa rovnako rozpína aj príbeh rodiny bankárov, ktorá sa taktiež musí pripraviť na novú etapu ľudstva. Na pozadí  zrady a v boji o moc sa dozvedáme aj o zavedení telefónnej linky a iného vedecko-technického pokroku.

Historický román je rozdelený do viacerých časových rovín, ktoré zahŕňa detstvo hlavných hrdinov, ale aj ich ranú dospelosť či stredný vek. Jedným z dôležitých pilierov dejových udalostí je čierna ovca rodiny Hugh Pillaster, ktorého otec zbankrotoval vo svojej vlastnej firme. Hoci sa práve Hugh javí ako najšikovnejší a najcharakternejší zo všetkých členov rodiny, veľakrát mu najmä vlastná teta podkopáva kolená. Augusta Pillaster je totiž uzurpátorka moci. Svojho manžela tlačí lakťami k rastu a k vplyvu v rodinnej banke. Svoje zuby cerí aj mladý charizmatický Mickey Miranda, ktorého otec je podnikateľ v Cordove a potrebuje finančnú podporu. Práve ten svojou ľsťou a sexuálnym apelom zaujme práve Augustu a jej syna Edwarda.

Piliere moci sú názornou ukážkou, ako sa žilo v ťažkom období, kde si jedny žili nad úroveň a iní boli chudobní ako kostolné myši. Preto sa dievčatá z chudobných rodín pretláčali do tých bohatších,  poprípade sa predávali vo verejných domoch. Práve v ťažkých chvíľach a v čase krízy sa ukáže charakter človeka a nezáleží na tom, či je dospelý alebo ešte dieťa. V porovnaní s románom Pieseň ľadu a ohňaPiliere moci vážnejšie, bez fantastických prvkov, no charaktery sú podobné. Rovnako sa aj v tomto románe hrá o vplyv. Podobností je viacero. Ani tu sa autor nebojí navštíviť sexualitu ľudského mozgu, a teda zobraziť nahotu, ale aj temnejšie zákutia erotiky. Rovnako sa nebojí násilia a hrubosti ľudskej mysle. Nezabúda však na dôležitý prvok -  humorné situácie a zobrazenie lásky, ktorá tu znie dospelo a vážne. Príbeh rodiny Pillasterovcov je uveriteľný, a preto sa zakorení hlboko. Chytí a nepustí. Takéto diela máme radi.

Pokiaľ filmové spracovanie od nemeckých autorov z roku 2016 je slabé a sklamalo snáď v každom smere, knižné spracovanie, ktoré autor napísal už v roku 1993, je ukážkovým dielom, ktoré má čo povedať aj dnes. Otázkou zostáva, prečo sa k slovenskému prekladu dostalo až teraz. V rozsahu textu prekvapí jednoduchý štýl jazyka, ktorý sa číta ľahko a nie je brzdený zložitými slovnými obratmi. Občas prekvapí slabými vetnými konštrukciami, ale vo výsledku je bezchybný a môže za to, samozrejme, aj vynikajúci slovenský preklad od Márie Kočanovej.

Pre fanúšikov historických románov a najmä obdobia 19. storočia je tento knižný román povinnosťou, poteší aj fanúšikov G. R. R. Martina alebo jednoducho tých, ktorí nedajú dopustiť na kvalitný príbeh. Piliere moci stoja za prečítanie a tí, čo náhodou videli filmovú predlohu, nenechajte sa odradiť.