Povodeň u Muminovcov - Tove Jansson - Čo vie sova o slovách a iné tajomstvá slov

Čo vie sova o slovách a iné tajomstvá slov

Tove Jansson

Povodeň u Muminovcov

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad Helena Dobiášová

Fínska spisovateľka, maliarka a ilustrátorka Tove Jansson je známa ako autorka kníh o rodinke mumintrollov. Povodeň u Muminovcov je prvá z kníh o živote fínskej rodiny rozprávkových bytostí, ktorú napísala roku 1945. Vojna ju vraj deprimovala, a preto chcela napísať niečo naivné a nevinné. Dobrodružstvá tejto zvláštnej rodinky sa stali námetom aj pre ďalšie knihy Blíži sa kométaČarodejníkov klobúk, Otecko píše pamäti, ktoré slovenským čitateľom taktiež ponúka Vydavateľstvo Slovart.

Muminovci počas písania prechádzali postupnými premenami a často sa ich dobrodružstvá menili na alegóriu diania vo svete. Vo svete vojny, nukleárnych zbraní, nepriateľstva a nevraživosti. Po dopísaní série kníh o rodinke Muminovcov sa Tove Jansson

venovala písaniu pre dospelých. Sama si ilustrovala všetky tieto príbehy, ako aj švédske preklady kníh o hobitoch od J. R. R. Tolkiena a Alicu v krajine zázrakov od Lewisa Carolla. Preslávila sa aj politickými karikatúrami, napríklad nakreslila Adolfa Hitlera ako plačúce dieťa v plienkach, nad ním sa skláňajú Chamberlain a iní európski vodcovia, ktorí sa ho snažia upokojiť kúskami koláča – Rakúsko, Poľsko, Československo atď.

Aj keď prvá kniha o Muminovcoch je napohľad nevinná a po prečítaní ešte nevinnejšia, je začiatkom niečoho väčšieho a dôležitejšieho, čo nám chce autorka pretlmočiť svojimi ďalšími knihami. Napríklad, nevinná alegória kométy ako jadrovej zbrane či prebudenie zo zimného spánku do sveta plného zla, nenávisti a nepochopenia. Zrejme tak sa fínska autorka vyrovnávala s hrôzami druhej svetovej vojny. Tento osobitý spôsob transformácie problémov ,,veľkého sveta“ do detských kníh ju spája s C. S. Lewisom a jeho Kronikami Narnie, z ktorých prvá Lev, šatník a čarodejnica je detsky naivne nevinná a posledná z kroník Posledný boj hlása humanizmus a nádej na iný svet a vyzýva nás všetkých, aby sme spolu vykročili do lepšej budúcnosti.