Veronika Jánošiková
08.08.2017

Pôvodný antihrdina

Vo svete tajomného zločinu, kde aj tá najmenšia náhoda nie je náhodou, sa predstavuje slovenskému čitateľovi v preklade Zuzany Angelovičovej dielo, ktoré je pilotnou časťou série príbehov o predchodcovi Jamesa Bonda. Po boku tohto protagonistu však nenájdeme krásnu ženu, ale čierneho kocúra s prísnym pohľadom. S  tajomstvom v očiach a precíznosťou hodnou generála sa v knihe Tajomný doktor Nikola objavuje, aby rozbúral schémy klasicky ponímaného zloducha. Namiesto zlosti vzbudzuje jeho oslňujúci prejav a majstrovstvo obdiv a nadšenie. Niet divu, že sa v čase svojho vzniku koncom devätnásteho storočia jeho charakterom inšpiroval rad spisovateľov. Postava nepremožiteľného antihrdinu Nikolu sa totiž ukázala ako mimoriadne funkčná k žánru kriminálneho príbehu, v ktorom sa táto kniha odohráva. Dej, zasadený do 19.teho storočia, sa však sprvu javí ako typický román.

Richard Hatteras je mladým lovcom perál a obchodníkom zo severného Queenslandu, taktiež aj hlavnou postavou a rozprávačom príbehu, do ktorého sa len náhodou zapletie. Hatteras opúšťa svoje pracovné nasadenie preto, aby si v krajine, odkiaľ pochádza jeho otec, oddýchol a nabral sily. Počas plavby do Anglicka sa zamiluje do slečny Phyllis Wetherellovej, no ich rýchle zásnuby sa končia sklamaním. Krátko po vylodení Phyllis na nátlak otca opúšťa krajinu. Zronený Hatteras sa však nenechá zničiť odlúčením, a tak pokračuje po stopách predkov, nájde však len pokryteckého strýka bažiaceho po peniazoch. Ani tentoraz si ale nenechá znepríjemniť výlet a snaží sa ešte vždy vidieť veci z tej lepšej strany. Zatúži po morskom vánku, a tak si prenajme jachtu a vypláva z Bouremouthu, pričom zachraňuje život neznámemu plavcovi, z ktorého sa vykľuje markíz z Beckenhamu, syn vojvodu z Glenbarthu. Mladý šľachtic a Hatteras si ihneď padnú do oka a ich sa vzťah začína utužovať častejšími stretnutiami, pričom spoznáva aj jeho tútora Baxtera a tušenie, že tohto zvláštneho chlapíka už raz videl, nie je náhodné.

Mladého markíza ihneď zaujme svetový rozhľad cestovateľa Hatterasa. Dokonca natoľko, že sa markíz rozhodne spolu so svojím tútorom vycestovať do Austrálie. Tento plán sa im však z neznámych dôvodov rozhodne Nikola prekaziť a ešte počas plavby otrávi Hatterasa aj s Beckenhamom. Našťastie sa im nič vážne nestane, kým sa nevylodia a neskončia v zajatí na neznámom mieste. Keď sa z neho oslobodia, čaká ich nepríjemný pohľad. V malej miestnosti, do ktorej vpadnú, sa nachádza tucet fliaš naplnených časťami ľudského tela v žltej tekutine, lebky, kostry zvierat, zbrane i všemožné čarodejnícke pomôcky. A to už rozhodne vyzerá dosť podozrivo.

Doktor Nikola je nepredvídateľný – robí to, čo by normálnemu človeku nenapadlo. Zajatcov preto púšťa na slobodu. Motív jeho konania si začnú mladíci ihneď všemožne vysvetľovať, no Nikolovu genialitu len ťažko predčiť. Na povrch však vychádza čoraz viac faktov, ktoré nesedia. Jedno je ale isté, Nikola chce dostať Beckenhama na svoje prazvláštne obchody a urobí to za každú cenu. To, prečo ho teda bez problémov nechá odísť na slobodu, je dôvodom ďalšieho skúmania. Dej naberá rýchlejší spád až sa jednotlivé dieliky pomaly skladajú do hotovej mystickej mozaiky.

Pilotný diel o doktorovi Nikolovi predstavuje svojho antihrdinu v úplne konkrétnych rysoch. Sympatický, pre ženy priam neodolateľný typ muža, bažiaceho po moci nad celým svetom, ochotného pre svoj cieľ spraviť aj tie najmenej pravdepodobné veci. Na jednej strane sa s ním čitateľ možno stotožňuje, dokonca ho možno tento muž priťahuje, no na druhej strane sa vynára rozkol, pretože on je ten zlý, proti ktorému by sa malo bojovať. Tento konflikt postavy je dosť zásadný, keďže dostáva čitateľa do v tom čase neznámej pozície, keď sa môže stať, že sa začne prikláňať na „zlú“ stranu. Čo je horšie, aj samotné postavy jeho šarmu ľahko podľahnú, a vďaka jeho majstrovskému rečníckemu umeniu sa tak jeho nekalé plány daria čoraz viac. Bohužiaľ, pre svoj cieľ je ochotný urobiť všetko, a tak Hatterasovi pekne skomplikuje život.

Veronika Jánošíková