Poznanie znamená všetko

Kornel Földvári: O detektívke. Levice: KK Bagala, 2019

Sherlock Holmes, Hercule Poirot, slečna Marplová – títo slávni hrdinovia sú priemernému čitateľovi všeobecne známi. Vďaka vynikajúcemu prehľadu spisovateľa a literárneho kritika Kornela Földváriho sa dozvieme oveľa viac. Kniha O detektívke je zbierkou starších, už zverejnených prác o detektívke ako takej, doplnenej o ďalšie informácie.  Spracovaná je takým spôsobom, aby pôsobila súvislým a celistvým dojmom.

Titul nie je encyklopédiou ani hlbšou analýzou. Ide skôr o výber autorových obľúbených spisovateľov, alebo podľa neho pre detektívku zásadných titulov. Dozvedáme sa aj o koreňoch detektívky, či o prvej modernej knihe tohto žánru. Rovnako rozoberá aj rozdiely medzi kriminálnym románom a samotnou detektívkou. Zásadné sú pre neho detaily – ako sa postupne vyvíja tento často opomínaný žáner. Jemne rozoberá počiatky, prechádza americkou drsnou školou až po súčasnú podobu vo svete, ale aj na Slovensku. Tu vyzdvihuje predovšetkým Dominika Dána. Nielen o ňom sa vyjadril nasledovne: „O tom, že situácia sa pomaly začína vyjasňovať i v samej detektívke, svedčia predbežne len dve indície, no sotva ich možno prehliadnuť.”

Dominik Dán je pseudonym úspešného slovenského spisovateľa. Autor je v skutočnom živote kriminalista a jeho diela dokazujú, že sa v žánri vyzná. Aj vo svete sa nájdu podobní autori, ktorí majú za sebou prácu medzi policajnými zložkami. Ak sa zároveň nájde zodpovedná paralela medzi vyšetrovateľom a spisovateľom, pričom sa vytvorí potrebný konsenzus, tak môže vzniknúť zaujímavý knižný titul a úspech je zaručený. Aj na takéto zaujímavosti narazíme vďaka titulu O detektívke. V skratke sa dostane na všetky dôležité mená, ktoré každý pozná, ale aj na mená, ktoré má bežný čitateľzafixované v iných žánroch. Medzi takých autorov patrí Karel Čapek.

Celkový zástup autorov, ktorých Földvári čítal, je nespočetne mnoho (Edgar Allan Poe, Arthur Conan Doyle, Gilber Keith Chesterton, Mellwillve Davison Post, Freeman Wills Crofts, Rex Stout, Raymond Chandler, Erle Stanley Gardner a mnohí ďalší).

Knižný titul je reedíciou (desať rokov po) prvého vydania. Jeho dizajn je štýlový a zapadá do kolekcie. Pre čitateľov detektívok, ale aj moderných trilerov je to povinnosť. Pre ostatných určite zaujímavým rozšírením obzorov. Nejde o vedecké rozbory a hlbšie analýzy. Napriek tomu je cítiť, že je to dielo literárneho kritika. Jazyk autora nedbá na pútavosť, skôr na fakty a samotné pocity a jeho osobné pohľady. Dozvedáme sa, na akých knihách vyrastal. Tie sú spomínané najobšírnejšie.

Za skutočného zakladateľa modernej detektívky považuje básnika Edgara Allana Poea. Hrdina jeho poviedky August C. Dupin hral dôležitú úlohu predovšetkým v kanonickom diele – poviedke Vraždy v ulici Morgue. Práve tu je vidieť všetky dôležité prvky žánru, ktoré bravúrne spracoval nasledovník – už všetkým známy autor Sherlocka Holmesa – Arthur Conan Doyle.

Kornel Földvári sa v knižnom texte obracia s vedeckým a podrobným vyjadrovaním, avšak stále prehľadným a zrozumiteľným textom vhodným aj pre bežného čitateľa. Nesnaží sa o encyklopedické dielo, ale zároveň ani nekĺže po povrchu.

Opísal aj podoby a vývoj jednotlivých hrdinov rôznych kníh. Vyzdvihuje detektívov amatérov pred tými z radov polície. Pre neho je detektív akýmsi superhrdinom bez zvláštnych schopností, bojujúci proti neprávosti. Ideálne taký, ktorému nejde o zisk. Aj keď sa nájdu aj takí, kde peniaze vyhrávajú nad charakterom, prípadne – kde si síce detektív zachová chrbtovú kosť, ale zároveň nežije vzorovým životným štýlom (alkohol, ľahké drogy). Taktiež sa výnimočne nájdu knižné tituly, ktorých hrdinami môžu byť skorumpovaní detektívi, prípadne kamaráti mafiánov.

Mne ako recenzentovi so záberom predovšetkým na detektívky či kriminálne romány titul O detektívke rozšíril obzory aj napriek všeobecnému prehľadu. Rady a poznatky autora sú vzhľadom na jeho redaktorskú prácu cenné. Titul je písaný prehľadne, má úroveň a nie je to hlavne zoznam titulov, ale kniha o srdcových a pre autora dôležitých svetových, ale aj slovenských dielach. Nebojí sa ich kritizovať za zásadné chyby, naopak pochváli a vyzdvihne body, ktoré si to zaslúžia.

K. Földvári je slovenský fenomén a jeho tituly sú pre čitateľa veľmi dôležité. Často zverejňoval tvorbu pod pseudonymom a rozhodne odporúčam aj jeho iné diela. O detektívke síce nemusí byť najzásadnejším, ale pre očistenie „zlého mena“ detektívky v literatúre je mimoriadne dôležitý. Aj keď, našťastie, už tento žáner nie je považovaný za okrajový, v minulosti bol a treba si to pripomínať.