30.12.2009

Práva národa, Friedrich Romig

Friedrich Romig

Práva národa

Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2008

Preklad Peter Kubica

Možno tvrdiť, že publikácia rakúskeho autora sumarizuje ideológiu strany Konzervatívni demokrati Slovenska (KDS). F. Romig vysvetľuje a obhajuje základné tézy vízie konzervativizmu. Ktoré to sú? Po prvé, je to priorita národa (spoločenstva, ľudu) pred jednotlivcom. Po druhé, je to právo na domov, ktoré sa spája s povinnosťou slúžiť domovu. Zaujímavo rieši právo na sebaurčenie v prípade menšín, ktoré im priznáva len vtedy, ak ich štát diskriminuje v porovnaní s ostatnými menšinami. Romig je jednoznačne proti prisťahovalectvu. Po tretie, je to rímskokatolícka cirkev, resp. jej učenie. Toto učenie pre konzervatívca znamená „spolupôsobenie na budovaní, rozširovaní a dokončení Božieho kráľovstva na zemi“ (s. 27), t.j. najmä neklamať a konať dobro. Čo to presne znamená, autor „upresňuje“ odvolávajúc sa na vnútorné svedomie jednotlivca a v celom texte odvolávajúc sa na pokyny cirkvi. Samozrejme, skeptickejší čitateľ sa môže pýtať, či vnútorné svedomie človeka (kresťana) naozaj stačí v každom prípade a na morálne správne konanie každého človeka, či učenie cirkvi nie je niekedy trochu pozadu za dynamikou spoločenských vzťahov. S cirkvou ako nosným pilierom konzervativizmu podľa Romiga súvisí aj štvrtý pilier konzervativizmu, a tým je skupinovo-stavovské usporiadanie spoločnosti. V posledných kapitolách autor predstavuje aj katolícko-konzervatívny pohľad na funkcie hospodárstva. Publikácia predstavuje zaujímavý pohľad na katolícku verziu veľmi tradičného konzervativizmu vychádzajúceho z rakúsko-nemeckých historicko-kultúrnych podmienok. Zaujímavé je, že autor je síce Rakúšan, ale v texte asi ani raz nespomenul Rakúsko, alebo nebodaj rakúsky národ, ale stále vychádza z pojmu nemecký národ.

Ak aj akceptujeme konzervativizmus ako legitímnu ideológiu, ktorou nepochybne je, problémom je, že príliš často ide o myšlienky, ktoré vo svojej podstate a vo svojej dobe priamo alebo nepriamo vytvárali ideové podhubie nemeckého národného socializmu, t. j. nacizmu – troch „najlepších reprezentantov nemeckého ducha: Arthura Schopenhauera, Richarda Wagnera a Friedricha Nietzscheho“ (s. 68 a nasl.). Autor Friedrich Romig prináša viacero kontroverzných tvrdení. Asi najkontroverznejšie je: „Bez náboženstva sa nedá vytvoriť štát, ktorého základom je pravda, spravodlivosť a sloboda“ (s. 64).

Publikácia sa môže stať obľúbenou príručkou pre konzervatívnych demokratov Slovenska, a to nielen tých, ktorí sú združení v politickej strane. Budú sa však musieť vyrovnať so svojskými názormi niektorých citovaných autorov na liberálnu demokraciu.

Andrej Školkay