Prázdniny malého Mikuláša - rené Goscinny – jean-jacques sempé

Preklad Beáta Panáková
Vydavateľstvo Slovart 2012

Keď v roku 1962 vyšla kniha Prázdniny malého Mikuláša, vo Francúzsku už bol Petit Nicolas kultovým detským hrdinom. Nemenej slávnym sa medzitým stal aj jeho tvorca René Goscinny, ktorý lámal rekordy predajnosti s obľúbeným Asterixom a Obelixom. A do tretice sa uznania dostalo aj obrazovému autorovi Jeanovi-Jacquesovi Sempému – štvrté pokračovanie príhod o nezbednom školákovi ho definitívne zaradilo medzi národnú ilustrátorskú špičku. Po polstoročí od úspešnej premiéry prichádzajú Prázdniny malého Mikuláša aj k súčasným slovenským deťom. A okrem nuansí typických pre vtedajšiu francúzsku spoločnosť kniha nestratila nič zo svojej nadčasovosti a humoru. Deti budú skrátka vždy deťmi, chlapcov lákajú huncútstva, dievčatá zase hry na dospelých.

Malý Mikuláš tentoraz opustil školské lavice, aby si so svojimi rodičmi užil leto pri mori v Bretónsku. Hoci mal jeho otecko nekompromisne namierené k Stredozemnému moru, mamička toto rozhodnutie rýchlo a diplomaticky zmenila. „Ocko povedal, že teda súhlasí a hneď tam napíše, či ešte nemajú voľné izby. To netreba, drahý, je to vybavené. Máme izbu 29 s výhľadom na more a s kúpeľnou, povedala mama a poprosila ocka, nech sa chvíľu nehýbe, aby mu mohla vyskúšať dĺžku pulóvra, čo preňho pletie. V Bretónsku vraj totiž býva večer dosť chladno.“ A ukáže sa, že nielen večer. Našťastie sa okrem Mikuláša nachádza v hoteli Modrý maják mnoho ďalších rovesníkov a keďže malý hrdina netrpí nijakými modernými sociálnymi fóbiami, hneď sa stane súčasťou partie. Jej jediným cieľom je samozrejme kolektívna zábava. A keďže vonku prší, chlapci onedlho premieňajú hotel na raj pre deti a peklo pre rodičov. Situáciu nezachráni ani iniciatívny pán Lampášik, ktorý priateľsky búcha Mikulášovho otca po spálených ramenách, ani tréner Hektor Dudel, ktorý sa detí ujme na pláži. Všetci dospelí končia spoluprácu s chlapcami šach matom a s nejakou tou malou fyzickou či psychickou ujmou. Potom, čo Mikulášov otecko zoberie všetkých malých dovolenkárov na minigolf a nevinná zábava sa skončí návštevou policajta, je čas uzavrieť jednu kapitolu prázdnin. Tá druhá čitateľa prenesie o jeden školský rok dopredu, keď Mikuláša čaká prvý letný tábor. Nemenej vtipná epizóda nakoniec ukáže, že jediní, čo majú z odlúčenia obavy, sú jeho rodičia. Lebo Mikuláš nemá obavy vôbec z ničoho. Netrápia ho výčitky ani prehnané očakávania, žije prítomnosťou a miluje kolektív a neplechy.

Petit Nicolas je skrátka dokonalým príkladom vcelku bezstarostného dieťaťa. Goscinny ho preto nepoúča príbehmi s moralistickým koncom, ani sa z  neho nesnaží vychovať malého filozofa. Prostým detským jazykom rozpráva príhody, aké sa možno stali vám aj vašim deťom, no napriek tomu sú maľované teplými farbami detstva, ktoré akosi nikdy nezošedivejú.