Elena Ťapajová
06.05.2014

Pred zrkadlom - Jana Šimulčíková

Pred zrkadlom
Vyd. Matice slovenskej 2013

Maľuješ sa, akoby si sa balzamovala / – malé výkupné pred strachom, / že sa ti mladosť sperie ako košeľa, / skôr než ju hodíš na zhavraneného brata, / aby sa učlovečil.“ Už táto úvodná strofa úvodnej básne, ktorá dala názov celej zbierke Pred zrkadlom, naznačuje nevšednosť poézie Jany Šimulčíkovej. Jej verše oslovujú čitateľa „erotickým nábojom, smútkom aj ironickým nadhľadom, vyjadrujú bezmocnosť i vnútornú vzburu proti neúprosnému behu času a zmenám, ktoré prináša.“ Konštatovanie z obálky doplním tým, že vyjadrujú aj filozofiu a pocity súčasníčky, ktorá rieši neraz ťažké životné situácie, dotýkajú sa tém vzťahu muža a ženy, ale i materstva, či okamihov, keď sa musíme vyrovnať so starnutím alebo odchodom blízkej bytosti, vyslovujú sa však aj k súčasnému svetu a problémom spoločnosti. Predovšetkým však hovoria o vnútornej sile ženy, ktorá sa nebojí ani „slobody zvanej samota“ a aj v tragických situáciách si vie udržať istú dôstojnosť a nadhľad. Plusom zostáva, že napriek kultivovaným metaforám (napríklad „Pamäť má slepé náboje“) a komplikovaným témam je to poézia mimoriadne zrozumiteľná, a teda aj komunikatívna pre širokú čitateľskú obec. Na relatívne malom priestore Šimulčíková vyslovuje to, čo prežívajú a pociťujú mnohé z nás, jednoduchým, ale pritom poetickým jazykom a svojskou optikou so zaujímavými pointami.

Celkový dojem zvyšuje aj pôsobivá obálka (hra svetla a tieňa v symbolike dvoch tvárí ženy), pôvabné ilustrácie a grafická úprava Kláry Valentovej, výtvarníčky, ktorá si zaslúži pozornosť.

Jana Šimulčíková je všestranná autorka, známa predovšetkým svojimi knihami veršov, ale aj próz pre deti, prózami pre dospievajúcu mládež a zaujímavými novelami pre dospelých. Pred zrkadlom je jej druhá zbierka poézie pre dospelých. Táto kniha vydáva zaujímavé svedectvo o žene našich dní a poteší dušu, vari nielen ženskú.