Vladimír Radosa
19.03.2008

Prekliate pobrežie - Peter Temple

Peter Temple: Prekliate pobrežie

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad Jana Kantorová-Báliková

U nás doteraz neznámy Peter Temple (1946), rodák z Južnej Afriky, je austrálsky autor kriminálnych románov. Bývalý žurnalista a pedagóg sa začal písaniu venovať až ako 49-ročný a jeho debut Bad Debts vyšiel roku 1996. Predstavil v ňom, rovnako ako v troch ďalších knihách, Jacka Irisha, právnika a gamblera z Melbourne. Román Prekliate pobrežie získal austrálske aj medzinárodné ocenenie.

Jeho hlavný hrdina Joe Cashin má za sebou ťažké časy. Pri pátraní po nebezpečnom zabijakovi sa ťažko zraní a príde o svojho partnera. Opúšťa veľkomesto a odchádza pracovať na vidiecke policajné oddelenie. Jeho pokojný život v juhoaustrálskom pobrežnom mestečku naruší brutálny útok na miestneho boháča a filantropa. Zo zločinu obvinia troch tínejdžrov, aborigénov. Po zbabranej policajnej akcii prichádzajú dvaja z nich o život a tretí spácha samovraždu. Z prípadu sa snažia miestni predstavitelia vytĺcť politický kapitál. Viacerí zainteresovaní, vrátane polície, chcú prípad rýchlo ututlať, ale Cashin sa rozhodne pátrať na vlastnú päsť a prísť pravde na koreň.

Ako vidíte, príbeh neoplýva dych vyrážajúcou zápletkou. Naopak, ide o klasickú schému so štandardnými ingredienciami – obeť, kriví obvinení, tvrdohlavý detektív, skorumpovaná polícia a prekvapivé rozuzlenie. Prekliate pobrežie by sa stalo len ďalším priemerným titulom v kriminálnom žánri, keby... Keby ho nenapísal Peter Temple. Je majstrom atmosféry a skvelým chirurgom duše svojich postáv. Cashin, samotár so slabosťou pre Mariu Callas, pivo a svojich dvoch veľkých pudlov je prototypom dochrámaného hrdinu, akousi „hore nohami“ alternatívou Harryho Boscha z kníh Michaela Connellyho. Keď mu matka vraví ,,tvoj život je tá najstrašnejšia litánia hrôz“, odpovedá: „Len dlhodobejší sled smoly.“ Ostatné postavy nie sú o nič menej úprimné a priamočiare, uveriteľné s ich slabosťami a radosťami. Aj napriek pochmúrnosti prostredia, všadeprítomnému násiliu, korupcii a zlobe je Joe Cashin mlčanlivým poslom nádeje pre tých, čo ešte veria v ľudské dobro a spravodlivosť. Čítať Prekliate pobrežie je ako jesť jahody so šľahačkou a žiletkami, maškrtne si oblizujete pery a súčasne krvácate z ďasien. Templovi sa podarilo bez klišé napísať drsnú knihu o drsnej krajine a navyše so sympaticky drsným hrdinom. Bude sa vám páčiť, uvidíte.