Prevencia pred strachom z neznámeho

Čoraz častejšie teroristické útoky v Európe sa stávajú inšpiráciou pre knižné príbehy. Čerpá z nich aj slovenský spisovateľ Marko Thelen. Pracuje ako poradca pre vnútornú bezpečnosť – spolupracuje s policajnými zložkami a medzinárodnými inštitúciami. Aj z toho dôvodu sa rozhodol tvoriť pod pseudonymom. Jeho druhý román čerpá z viacerých skutočných udalostí. Autor z pochopiteľných dôvodov nepoužíva reálne mená, presné miesta alebo čas. Ako naznačuje názov, jednou z častí naratívu je útok na satirický týždenník vo Francúzku.

Kriminálny triler Krvavá karikatúra sa venuje problematike medzinárodného terorizmu, upozorňuje okrem iného aj na nárast pravicového extrémizmu. Tieto dôležité prvky spája zaujímavá príbehová rovina. V nej hlavný hrdina Denis Martinský vyšetruje zmiznutie Slovenky Adriany v Spojených Arabských Emirátoch. Tá odišla do Dubaja nielen kvôli zárobku, ale najmä kvôli svojmu otcovi, ktorý ju a jej mamu týral. Všetky indície naznačujú, že zmizla dobrovoľne, konvertovala na islam a plne sa venuje rozvíjaniu novej viery. Medzitým sa stanú vo svete udalosti, ktoré na prvý pohľad spolu nemusia súvisieť. Teroristi zaútočia v Paríži na týždenník a zo Slovenska zmizne nebezpečný rádioaktívny materiál. Dej postupne dáva čoraz väčší zmysel a každá časť mozaiky má nakoniec presné miesto v skladačke. Posledné strany sú plné neočakávaných zvratov a prekvapení – napríklad to, že osoba, ktorá sa po zlej skúsenosti s islamom od viery k nej neodvráti. Práve naopak. Žiadna viera nie je zlá.

Marko Thelen sa dotýka viacerých tém. Skrz svoje postavy vysvetľuje aspekty utečeneckej krízy – napojenie na mafiu, obchod s ľuďmi a to, ako z toho celého môžu finančne ťažiť rôzne firmy alebo konkrétne osoby. Je až desivé, čo sú pre zárobok schopní urobiť niektorí ľudia druhým. Všetko súvisí so všetkým. Pohybujeme sa vo viacerých častiach sveta: Francúzsko, Spojené Arabské Emiráty, Rakúsko, Slovensko, Saudská Arábia, Turecko, Vietnam – čo dokazuje to, ako je svet prepojený. V dnešnej dobe je pri vyšetrovaní rôznych prípadov nevyhnutná medzinárodná spolupráca. Autor upozorňuje na riziká otvorených hraníc, ale zároveň zdôrazňuje ich výhody.

Kniha sa číta ľahko, je napísaná z pohľadu rozprávača v tretej osobe. Kapitoly sú na rozdiel od súčasnej severskej detektívky dlhšie a skôr sa venujú jednej téme. Vďaka tomu si ako čitateľ viac užívate aj prostredie, v ktorom sa práve nachádzate. Či už je to exotický Dubaj, depresívne prostredie púšte, alebo betónová džungľa v srdci Európy. Pomocou nenúteného opisu si viete predstaviť, ako kto vyzerá, čo mu behá po rozume. Dozviete sa, že Denis Martinský má dobré srdce, je workoholik a má problematický osobný život. Život policajta, ktorý lieta po svete, nie je jednoduchý, ale o to zaujímavejší.

Krvavá karikatúra je povinnou jazdou pre čitateľa detektívok. Spojenie skutočných udalostí, ktoré momentálne strašia celý svet a bravúrne spracovaného príbehu je jedinečné. Pri čítaní nebudete chcieť knihu odložiť ani na minútu. Postavy pôsobia reálne, rovnako aj celá zápletka. Ten, koho zaujímajú zákulisné informácie z pozadia súčasných problémov s radikálnym islamom je na správnom mieste.

Jakub Pokorný