Veronika Mézešová
01.03.2019

Príbeh o nájdení dobra počas smútenia

Smrť, strata blízkeho človeka a žiaľ sú neodmysliteľnou súčasťou života nejedného z nás. Psychológovia tvrdia, že existujú isté stupne zármutku, ktoré by pozostalých mali postupne priviesť k dennému stereotypu. Stáva sa však i to, že sa nájdu ľudia, ktorí sa dostanú do určitého bodu, z ktorého sa nie a nie dostať.

Abbi Waxmanová pracovala ako copywriterka a kreatívna riaditeľka v reklamných agentúrach v Londýne a New Yorku. Jej rozprávanie plynie ľahko. Príbeh je pútavý bez ťaživého pocitu z čítania o tragickej udalosti vďaka sviežemu humoru hlavných postáv. Tie sú autentické a nepredvídateľné. Americkí recenzenti dokonca poznamenali, že po dočítaní knihy vám budú chýbať. Miestami pripomínajú dokonalé rozprávkové bytosti, aké v skutočnom živote iba málokedy stretnete. To predurčuje Záhradu nových začiatkov na oddychové čítanie.

Hlavná hrdinka, tridsiatnička Lili Girvanová, sa nachádza v štádiu, kedy sa takmer po štyroch rokoch obviňuje za smrť zosnulého manžela Dana. Prežíva opakovane hrozivú udalosť, ktorá sa stala len niekoľko metrov od ich domu, keď Dan odviezol deti do školy. Veľmi jej nepomáhajú ani výčitky, že v to ráno sa pohádali. Hovorí si, že ak by to vedela, isto by sa zachovala inak. Nenechajte sa však odradiť ťažkou témou. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale skutočným motívom knihy je znovuzrodenie, hľadanie maličkostí, ktoré držia ľudí nad vodou, a vôľa ísť ďalej, najmä ak máte pre koho. A to Lili rozhodne má. Dcéry Annabel a Clare. Annabel si na otca miestami spomenie, keďže mala iba tri roky, keď zomrel, no Clare akoby rozprávala o fiktívnom pojme, ktorý do veľkej miery nahrádza Lili. Aby nebola na dievčatá sama, vypomáha jej často sestra Rachel, ktorá nemá deti ani stáleho partnera.

Spoločnosť sa vždy zameriava na osobu, ktorá je najbližšie k zosnulému, a preto sa aj hlavná postava stáva skvelou demonštráciou tohto stereotypu. Dan nebol len Liliin manžel, bol taktiež otcom, synom, bratom a švagrom. Autorka sa teda snažila poukázať na fakt, že nielen Lili trpí a nie je jedinou, ktorá prišla o milovaného. V istej scéne totiž Rachel nevydrží sestrin depresívny stav a pousiluje sa jej vysvetliť vyššie spomínanú myšlienku. Tak je hlavná hrdinka nútená priznať si krutú pravdu a viac sa usilovať o zhovievavosť s ostatnými. Tiež sľúbi, že sa nebude vyhýbať spoločnosti, a to najmä tej mužskej, ak nadíde príhodný okamih.

Príbeh je vyrozprávaný v prvej osobe a odohráva sa počas šiestich týždňov, v rámci ktorých sa koná záhradkársky kurz. Lili sa ho musí zúčastniť na žiadosť svojej nadriadenej. Pracuje totiž vo vydavateľstve špecializujúceho sa na literatúru pre mládež a školské knihy. Jej náplňou sú ilustrácie a tak, aby sa podučila hodnovernému stvárneniu rastlín na novom projekte, sa zúčastňuje záhradkárskeho kurzu, ktorý vedie šarmantný cudzinec Edward. Keďže Lilina matka sa celý život upriamovala len sama na seba, vnúčatám sa počas kurzu nemôže venovať, a tak ich Lili berie so sebou. Vďaka novootvorenej záhradkárskej triede sa každú sobotu v slnečnom Los Angeles stretáva kolorit pestrých charakterov. Frances a Eloise, učiteľky-lesby na dôchodku, Angie – mladá mamička a zároveň zdravotná sestrička, Gene – bankár na dôchodku, ktorého vyslala manželka medzi ľudí, aby netrpeli ponorkovou chorobou, Mike – športovec, skrývajúci za svojím mladistvým zjavom viac tajomstiev ako celá záhradkárska skupina dohromady. Od prvého momentu, keď Lili stretla Edwarda, si ho začala premietať do postavy manžela Dana. Rachel aj terapeutka ju len posmeľujú, aby sa nebránila, no spomienka na Dana je silnejšia, a preto Lili spočiatku odoláva zjavnej príťažlivosti, ktorá medzi nimi vládne.

Odhliadnuc od hlavnej témy sa Waxmanová v Záhrade nových začiatkov snaží reflektovať každodenné otázky života od nevery, rozvodu až po prepúšťanie a outsourcing pracovných miest. Vzťahy sú síce autentické až po niektoré dysfunkčné rodinné elementy hlavných postáv. Lili a Rachel boli vychované sebastrednou matkou, no cestu k sebe si našli samy bez pomoci druhých. V ťažkých časoch pri Lili stála skôr sestra ako matka. Tu sa Waxmanová snažila zdôrazniť dôležitosť nielen rodinných, ale aj priateľských vzťahov. Osviežujúco pôsobia aj bonusové kapitoly, ktoré sa venujú záhradkárskej tematike. Nie som si však veľmi istá, do akej miery by sa dali aplikovať pre naše podnebné pásmo. Jednotlivé kapitoly striedajú niekedy veľmi vtipné tipy do záhradky s názvami: „Ako pestovať brokolicu“, „Ako pestovať zelenú fazuľku“, a ktoré nástroje sú vhodné pri práci v záhradke, či ako sa zmieriť s hmyzom.

Waxmanovej sa podarilo vytvoriť svet, v ktorom sa snúbi rodinná dysfunkcia a dynamika bežného života. Na záhradkárstve sa snažila metaforicky znázorniť nové začiatky a aj to, aké je v tejto dobe dôležité pestovať stabilné vzťahy.

Veronika Mézešová