Príbeh Tracy Baekerovej - Jacqueline Wilsonová - Ako sa poučiť, ale nie na vlastných chybách

Ako sa poučiť, ale nie na vlastných chybách

Jacqueline Wilsonová

Príbeh Tracy Baekerovej

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2005

Preklad Katarína Karovičová

Naši dospievajúci čitatelia si už stihli obľúbiť protagonistov príbehov anglickej autorky Jacqueliny Wilsonovej Dvojčatá v akcii, Prvé lásky, Prvé trampoty alebo Tetovaná mama. Jej hrdinovia, poväčšine hrdinky, síce nedosahujú popularitu Harryho Pottera, ale v mnohom sa mu vyrovnajú. Predovšetkým J. Wilsonová je rovnako dobrá rozprávačka ako J. K. Rowlingová, takisto jazykom, námetmi príbehov a najmä presne mierenou sondou do duše dospievajúcich poskytujú jej knihy veľmi dobrú sebareflexiu mladým čitateľom. Presne dávkuje pozitívne a negatívne činy svojich hrdinov, humor a vážnosť pri ich posudzovaní, zachováva správny odstup od najzraniteľnejších citových problémov. Rozlišuje krehké hranice medzi skutočnými citmi a literárnym sentimentom, ako aj medzi humorom a posmechom. Celý Príbeh Tracy Baekerovej sa odohráva na týchto hraniciach, mladí čitatelia si ich v nenápadnom hrdinkinom rozprávaní jasne uvedomia a budú ich rozlišovať aj v skutočnom živote.

Desaťročná Tacy Baekerová vyrastá v detských domovoch a ako iné deti aj ona má svoje sny a predstavy o živote. Nemôže za to, že dospelí, ktorí sa pokúšajú venovať jej starostlivosť, sú takí nemožní, že si doteraz nevšimli, aká je inteligentná, milá a v kolektíve najobľúbenejšia. Naopak, zhovievavo sa tvária, že jej sny sú len fantasmagórie a jej predstavy o sebe pripomínajú pohľad do krivého zrkadla cez ružové okuliare. Keby tak videli jej mamu na fotografii, keď ju drží na rukách ako milé bábätko, tú, čo sa tak rada na ňu pozerá, keď je v izbe sama,  hneď by pochopili, prečo taká krásna a mladá mama nemá čas za ňou prísť. Z Hollwoodu je to predsa ďaleko. Aj keď pravda má ostré hrany a ich dotyk veľmi bolí, nemožno sa so skutočnosťou donekonečna vyrovnávať rozdávaním rovnako bolestivých úderov. Takýto postoj si Tracy osvojí vďaka svojej novej priateľke, vlastne kolegyne-spisovateľky Kamily Lawsonovej. O tom, ako sa spriatelili, sa dočítate v Príbehu Tracy Baekerovej.