Príbeh vdovy Lisey - Stephen King - Tajomstvá na rôzny spôsob

Tajomstvá na rôzny spôsob

Stephen King

Príbeh vdovy Lisey

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Marína Gálisová

Volám sa Lisey Landonová, som manželka Scotta Landona, autora Prázdnych diablov. Ak aj nepoznáte jeho knihy, určite si spomeniete na články o šialencovi, ktorý si z neho v Nashville počas otvorenia knižnice urobil figurínu na strieľanie. Scott ten útok prežil, jeho otec mu v detstve doprial poctivý  tréning. Rovnako aj jeho bratovi Paulovi. Byť manželkou slávneho spisovateľa nie je med lízať. Najmä vtedy, keď sa manžel znenazdajky premiestni do iného sveta už len pomyslením naň. Bola som v tom svete aj ja. Volá sa Mesiac Bubu a je to miesto nádherných vôní, srdiečkových stromov a liečivej vody. Neodporúčam vám však navštevovať ho po zotmení, mohli by ste stretnúť hystericky sa smejúcich chechtačov alebo prebudiť dlháňa s jeho bokom siahajúcim až k nebesiam. A také stretnutia môžete zažiť naozaj len raz. Volám sa Scott Landon a som už dva roky mŕtvy. Láska Lisey namiesto toho, aby si pokojne užívala milióny z mojich honorárov, musí odolávať náporom Inkunkov, bažiacich po mojich nevydaných rukopisoch. Aby toho moja malá Lisey nemala dosť, jej sestru Mandu – pandu Amandu to v normálnom svete prestalo baviť, a tak sa jednoducho „vypla“. Lisey s ďalšími štyrmi sestrami majú o ňu naozaj starosť, ak sa nepoponáhľajú, ich sestrička môže skončiť natrvalo v psychiatrickej liečebni. King sa hrá s čitateľom hru na mačku s myš, dej premiestňuje z jedného sveta do druhého. Ak ste po prečítaní Mobilu (Ikar 2007) mali pocit, že majstrovi hrôzy dochádza dych, tentoraz budete musieť svoj názor poopraviť. King sa opäť vracia v skvelej rozprávačskej forme, navyše je veľmi osobný. Používa množstvo autobiografických prvkov a dôsledne doslova „rozpitváva“ myšlienky a konanie hrdinov. Silnému čitateľskému zážitku nepochybne pomohol vynikajúci a nápaditý preklad Maríny Gálisovej, ktorá vzhľadom na osobitý jazyk zviedla skutočne tuhý boj.