Lýdia Čelková
29.05.2008

Príbehy primášov – Ivan Szabó

Ivan Szabó: Príbehy primášov. Bratislava, Štúdio humoru a satiry 2007

Najnovšia kniha spisovateľa a publicistu Ivana Szabóa predstavuje ľudových hudobníkov – primášov, ktorými boli vždy tí najskúsenejší inštrumentalisti. Ich životné osudy neraz zahaľovali rôzne legendy či tajomstvá. Preto sa spisovateľ pokúsil „odkryť“ túto oblasť nášho hudobného života.

Na základe faktov a dobových dokumentov spracoval literárne profily viacerých výrazných interpretov ľudovej hudby. Príbehy „zasadil“ do príslušnej doby a prostredia, kde sa odohrávali. Čitateľ tak môže od 17. storočia až po dnešok sledovať často kľukaté cesty hudobníkov až po ten najvytúženejší a najcennejší post - post primáša. Nájde ich v desiatich kapitolách. Na stránkach knižky sa stretne s osudom Šándora Cinka a Michala Barnu – dvoch primášov kniežaťa Rákociho, ktorí sa postavili na stranu povstalcov proti cisárskemu dvoru a sprevádzali ho aj do cudziny. „Vojaci potrebujú muziku ako soľ, keď nerinčia zbrane potrebujú zábavu... Dobrá muzika im zaženie strach, otvorí srdce“ – vravieval Rákoci. Jeho primáši vedeli hudbou ulahodiť každému a mali vraj hudbu ku každému jedlu (čardáše a verbunky ku gulášu, iné k chlebu so slaninou, iné k vínu). Barna bol o. i. aj autorom slávneho Rákociho pochodu. Ďalšou postavou je najslávnejšia primáška všetkých čias Cinka Panna – vynikajúca huslistka a neobyčajná krásavica, ktorá bola ozdobou slávnostných podujatí nielen v uhorských mestách, ale i v Krakove, Viedni a ďalších známych spoločenských strediskách. Spisovateľ načrtol aj portrét Jožka Piťa, čo hrával na matičných stretnutiach a preslávil liptovské trávnice. Nepoznal noty, nevedel zaznamenať melódiu, ale časť sa zachovala vďaka jeho synovi Šándorovi. V príbehoch nechýba František Horváth - Feri z Banskej Bystrice, z ktorého vyrástol uznávaný budapeštiansky muzikant, víťaz primášskych súťaží (volali ho kráľ primášov). Reprezentoval aj na svetovej výstave v Paríži, vystupoval v mnohých krajinách i na londýnskom kráľovskom dvore. Zaujímavý bol aj osud Floriána Berki-Rožňavského, ktorý ho zavial do Petrohradu a vyhrával tam dvom ruským cárom. Po návrate zas obveseľoval Andrášiovcov a pre arcivojvodu Karola Ľudovíta vystupoval dokonca v Dobšinskej ľadovej jaskyni.

Z novších čias predstavil Szabó kaviarenských primášov – Jožka Pihíka, ktorého hru poznali nielen doma, ale aj v Prahe, Berlíne, Viedni i Budapešti, Samka Dudíka – virtuóza z Kopaníc, Rinalda Oláha, označovaného za slovenského Paganiniho, zakladateľa SĽUK-u a prvého primáša jeho ľudovej hudby a známeho súčasníka Jána Berki-Mrenicu. Uznávaných a populárnych primášov však bolo oveľa viac, a tak knihu dopĺňa malý slovník primášov s približne stovkou primášov z minulosti i súčasnosti.

Desať literárnych profilov v knihe Príbehy primášov s  ilustráciami Milana Stana dýcha hudbou i pohnutými osudmi interpretov, ktorí znamenajú prínos pre rozvoj našej hudby a zvlášť folklóru.

Lýdia Čelková