29.01.2009

Príbehy z Líščieho lesa - Cynthia Patersonová, Brian Paterson

Cynthia Patersonová – Brian Paterson

Príbehy z Líščieho lesa

Bratislava, Junior 2008

Preklad Denisa Valachová

Autorská dvojica manželov Patersonovcov (Brian ako ilustrátor a Cynthia autorka textov) si získala malých čitateľov príbehmi „Foxwood tales“. Čaro knihy štyroch príbehov (Tajomstvo baróna Lišiaka, Záhada majáka, Prekvapenie v Líščom lese a Tajomné údolie) spočíva v ilustráciách. Keďže má pomerne veľa textu, je skôr určená, aby ju čítali dospelí deťom. Pri opakovanom čítaní stačí rozprávať príbeh z detailných ilustrácií. Príbehy v klasickom štýle anglickej rozprávky 19. storočia sa odohrávajú na prahu našej doby – ešte sa v nich premávajú koče, ale už v nich chodí aj prvý autobus. Zvieratká v nadčasových odevoch a civilizovanejšie ako človek reprezentujú kultúru čaju o piatej. Strach je tu odsunutý do ríše povier a nadprirodzena niet – azda s výnimkou zázračnej civilizovanosti poslušných a zdvorilých lesných zvieratiek. Všetky príbehy majú čosi spoločné – odkazujú ku knihám, ktoré môžu kompenzovať obmedzenú skúsenosť mláďat. V knihe sa dočítajú staré príbehy o mieste, kde žijú – o zámku pána Lišiaka a jeho stratenom recepte na dobrú malinovku (inak, recept na dne truhlice objavia len preto, že niektoré z nich vedia čítať). Keď uviaznu na ostrove, ježko Jožko si spomenie na knihu, v ktorej čítal, že v takej situácii treba zapáliť vatru. Ako podložiť kolesá zapadnutého koča, sa ježko Jožko zrejme dočítal tiež v knihe. V herbári nájdu zvieratká vyobrazenie liečivej rastlinky, ktorá má pomôcť ich chorej kamarátke. Vyberú sa rastlinku hľadať a keď ju nájdu – musia vedieť čítať mapu, aby sa dostali von z tajomného údolia. Dospelý sa v knihe dozvie, že koreň rastliny, zvanej ibiš lekársky, je nielen výborným liekom, ale dajú sa z neho vyrobiť aj chutné sladkosti.

B. Gregor