Princeta a kapitán - Anne-Laure Bondouxová - Príbehy vyrozprávané bez zbytočných rečí

Laure Bondouxová

Anne-Laure Bondouxová

Princeta a kapitán

Bratislava, Perfekt 2005

Preklad Vladimíra Komorovská

Tento fantasticko-dobrodružný román je určený mládeži, preto je jeho ambíciou zaujať predovšetkým dejom. Čitateľom však neponúka lineárny príbeh, ale oblúk, klenúci sa nad tromi časťami knižky. Od rozpačitého začiatku, keď sa princezná tínedžerka odhodlá ujsť z domu, lebo chce žiť po svojom, v napätí sledujeme viac-menej absurdné dobrodružstvá, priam kotrmelce nad krajinou so známymi kontúrami a vymyslenými názvami. Autorka v tejto časti dávkuje fantastické ozvláštnenie nanajvýš striedmo. Jej Galnícia či Lombardéna by mohli byť ktoroukoľvek z existujúcich krajín, ak prehliadneme podivných krížencov byvola a kamzíka s krkolomným názvom. Napriek tomu táto časť príbehu pôsobí neuveriteľne a nevierohodne. Dejové zvraty sú vlastne logické skraty. Princezná Malva pripomína mladú a vzpurnú Angeliku. Dej odrazu znejasnieva, akoby bol ponorený do hmly. Z nej sa vynoria ostrovy krajiny čarov, plné bizarných bytostí. Hrdinovia hľadajú spomedzi nich cestu von, čo sa im môže podariť, len ak nájdu sami seba. Práve táto časť románu je jeho kompozičným jadrom a kvalitatívne dosahuje najvyššiu úroveň. Môžeme si vychutnať malú novodobú Odyseu. Fantastické kulisy ostrovov zrkadlia duše nadmieru zaujímavých, i keď jednoducho načrtnutých postáv. Nemý silák, šibalské dvojčence, ryšavý kuchár, posadnutý hľadaním morskej obludy, ktorú chce vedecky klasifikovať, pripomína kapitána z Bielej veľryby. Na umocnenie atmosféry čarov je namieste patetický, romantický a trochu sentimentálny štýl a neočakávané zvraty. Práve na pozadí fantastického nadobúdajú postavy opravdivosť; stávajú sa tým, čomu chceme a musíme veriť – umne stvorenou ilúziou o hľadaní  pravdy, krásy a šťastia.

V tretej časti autorka dorozpráva príbeh v štýle ,,ilúzie veľkej epiky”. Mužský protagonista zahynie, fikcia sa rozpadáva a hepyend sa zvíja v smrteľných kŕčoch. Hlavná hrdinka v osamení píše o svojom živote a uzatvára tak podivný kruh kolesa nešťastia, z ktorého poučená utrpením sleduje šťastie iných. Neostáva jej už nič, len písať a snívať o sebe ako hrdinke, ktorou už nie je. Všetky nekonečné seriály sú ilúziou – a Malva starne.

Bondouxovej román skrýva príbeh o príbehu a prekročení jeho hraníc. Seriál dobrodružnej literatúry sa v závere mení na vývinový román s uzavretým fabulačným i sujetovým oblúkom. Tento príbeh nemá pokračovanie, pretože sám v sebe zrušil ilúziu fiktívnosti.

Miloš Ferko