Marek Zákopčan
25.02.2015

Prípad Agonista - Michal Čierny

Vydavateľstvo Tatran 2014

Michal Čierny vydáva v Tatrane tretí román, a tak ako v jeho predchádzajúcich dielach (Vendéta, Sabotér), aj v tomto sa stretneme s neúnavným tímom vyšetrovateľov, detektívov a policajtov. Ťažisko opäť spočíva v boji proti drogovej kriminalite, ale záber príbehu je omnoho širší – nová droga sa totiž dostáva medzi rôzne (viac či menej kriminálne) živly a do priebehu vyšetrovania sa zamieša aj nález mŕtveho bezdomovca či korupcia v radoch polície. Autor má bohaté osobné skúsenosti s daným prostredím, čím jeho romány získavajú autenticitu a hodnovernosť. Zhubný vplyv omamných látok pritom zobrazuje vo viacerých rovinách. Keď sa k tomu pridá osobitý štýl rozprávania, výsledkom je kniha, ktorú len tak ľahko neodložíte.

Pre romány Michala Čierneho sú okrem spomenutých zložiek typické nepomenované kapitoly a pohľad na dej z uhla rôznych postáv. Pomerne jednoliaty text podvedome vyvoláva dojem väčšej celistvosti príbehu a väčšie množstvo postáv zvyšuje dynamickosť i pocit tajomna, keďže viaceré línie sa rozbiehajú súbežne a len postupne sa dozvedáme, ako spolu súvisia. Dominik a Slávo, kolegovia z protidrogového oddelenia, sa tentoraz sústredia na dílera, cez ktorého sa chcú dostať k jeho dodávateľovi. Hlavné mesto totiž zaplavila nová droga, všetko nasvedčuje tomu, že za tým stoja Albánci a za svoje testovacie subjekty si vybrali obete z najnižších vrstiev: tváre bez mena a budúcnosti, ktoré nikomu nebudú chýbať. Lenže aj život bezdomovcov má hodnotu a ich komunita sa dlho nemôže nečinne prizerať. Policajné zložky Bratislavy budú mať čo robiť, aby zamedzili rozširovaniu lacnej náhrady heroínu!

Prípad Agonista môžete čítať, aj keď ste sa ešte nezoznámili s predošlými autorovými knihami. Každá sa venuje inému prípadu, hoci hlavné (a niektoré vedľajšie) postavy sú zachované. Knihy Michala Čierneho som čítal a môžem povedať, že jeho štýl, a tým aj samé príbehy majú vzostupnú kvalitatívnu tendenciu. Temný a v mnohých ohľadoch tragický príbeh zároveň slúži ako odstrašujúci príklad pre tých, čo hľadajú v drogách východisko, či dokonca zábavu.