Marek Zákopčan
23.10.2013

Prípad Vendéta - Michal Čierny

Autentické nebezpečenstvá

Debut slovenského autora, ktorý sa očividne vyzná v pomeroch, o ktorých píše, si vás získa práve svojou autentickosťou. Policajné aj kriminálne prostredie je riskantné, pretože autori sú náchylní skĺznuť ku klišé, no Michal Čierny je obozretný vo vystavaní deja, kompozícii aj vlastnom štýle.

Kniha síce nie je rozsiahla, prečítanú ju budete mať raz-dva, no jej atmosféra si vás podmaní už od prvých strán. Autor rovnakým dielom preniká do radov drogových dílerov, kriminalistov i obyčajných ľudí, ktorých sa boj proti drogovej mafii bytostne dotýka. Díler Tony postupuje po rebríčku v „podnikovej“ hierarchii a spriada siete všetkými smermi. Podľa vlastného uváženia informuje políciu o aktivitách skupiny, pracuje pre najvyššieho šéfa zvaného Orol a zá-roveň sa potýka so susedskými zásah mi do jeho práce, pretože neprimerané správanie jeho kumpánov obťažuje slušných ľudí, až sa rozhodnú proti tomu zasiahnuť… Dominik a Slavo sú kriminalisti z protidrogovej jednotky, ktorá už nejaký čas vyšetruje Orlovu činnosť a postupne prenikajú čoraz hlbšie do štruktúry mafiánskej skupiny a je len otázkou času, kedy ju celú rozložia… A tretiu časť postáv reprezentuje Tomáš Jakab, univerzitný profesor a Tonyho sused, ktorý sa po agresívnom zásahu Tonyho spolupracovníka voči nemu a jeho psovi rozhodne konečne zakročiť a postaviť sa dílerom na poli spravodlivosti.

Podľa všetkého človek pod spisovateľskou identitou Michal Čierny nie je autorom, ktorý sa zaskvie jednou knihou a potom sa po ňom zľahne zem. Vydavateľstvo Tatran jasne naznačuje, že v pláne sú aj ďalšie príbehy z policajnej stanice. Najväčším plusom románu Prípad Vendéta je jeho priam temná atmosféra. Napriek občasnej irónii a striedmemu humoru prevláda pri čítaní pocit, akoby za každým rohom (alebo skôr každou stránkou?) číhalo nebezpečenstvo. O to viac držíte vyšetrovateľom palce pri ich úsilí a dúfate, že vinníci budú potrestaní. Ak si Michal Čierny aj do budúcna udrží nastolený smer, jeho meno len tak nevybledne.