Jozef Čársky
11.02.2016

Profesor Dionýz Ilkovič

Kniha Profesor Dionýz Ilkovič (Perfekt 2015) prináša komplexné personálno-historiografické spracovanie života a diela vedca, pedagóga a organizátora vedy a technického vysokého školstva na Slovensku Dionýza Ilkoviča (1907 – 1980). Jeden z autorov Stanislav Dubnička je erudovaný odborník vo fyzike, pokračovateľ diela Dionýza Ilkoviča, druhý autor Vladimír Ilkovič zasa pokračovateľ rodu Ilkovičovcov, profesorov synovec. Autori využívajú a literárne spracovávajú poznatky získané zo svojho bezprostredného profesionálneho prostredia, resp. rodinného archívu. Mimoriadne cenný je fotografický dokumentačný materiál ilustrujúci rodinné korene Dionýza Ilkoviča v kontexte s históriou etnických Rusínov v prešovskom regióne.

Autori charakterizujú Dionýza Ilkoviča ako vynikajúceho študenta na gymnáziu v Prešove a na Prírodovedeckej fakulte Karlovej univerzity v  Prahe, kde študoval chémiu, fyziku a matematiku. Po ukončení štúdia pôsobil ako učiteľ na viacerých pražských gymnáziách. Vedeckú činnosť začal vykonávať vo Fyzikálno-chemickom ústave UK Jaroslava Heyrovského v Prahe. Opis intenzívnej vedeckej práce Ilkoviča vyvrchoľuje precíznym textovým spracovaním objavu zákona polarografie (polarografia je jednou z  metód chemickej analýzy, ktorá určuje prítomnosť a koncentráciu látok v skúmaných vzorkách elektrochemickou cestou) vyjadreného Ilkovičovou rovnicou. Po rozpade Československa v roku 1939 sa Dionýz Ilkovič vracia na Slovensko. Stáva sa profesorom fyziky a v rokoch 1942 – 1945 aj dekanom Prírodovedeckej fakulty Slovenskej univerzity. V  povojnovom období nastali preňho politicky podfarbené ťažkosti v súvislosti s jeho kontaktmi s nemeckým vyslancom na Slovensku za Slovenského štátu a tiež pre jeho náboženské presvedčenie. Autori prezentujú bežne nedostupný dokumentačný materiál, cez ktorý približujú politicko-spoločenskú situáciu na Slovensku počas druhej svetovej vojny s cieľom objektivizovať hodnotenie občianskej činnosti Dionýza Ilkoviča. Vyzdvihujú jeho angažovanosť pri budovaní a v rozvoji vysokých škôl a vedy na Slovensku, založenia Slovenskej akadémie vied a jej kabinetu fyziky.