Prototyp Eva - Štefan Chrappa

Vizionársky príbeh

Pišta Vandal je zaujímavá postavička. Kultúru má, takpovediac, v krvi a srší z neho na všetky strany. Má dva hudobné projekty: punkovú kapelu Vandali a ťažkotonážnú metalovú smršť s názvom ČAD. Pracuje ako redaktor Slovenského rozhlasu (pod svojím civilným menom Štefan Chrappa). Ale to nestačí, chlapisko ako on unesie na svojich pleciach viac. Okrem víkendov zabitých koncertmi, hodín strávených na cestách či v štúdiu, Pišta píše aj vydáva knihy.

Má už na svojom konte niekoľko básnických zbierok, roztomilé rozprávkové rýmovačky Havinkovo hovienko či Ratlík Karlík, ale aj zápisky rockera v knihách Fak ju en dáj a Pekelná muzika. S vážnou tvárou a duchaplne sa prezentoval v monografii Skutočný človek o misionárovi Karolovi Nižňanskom. V aktuálnom románe Prototyp Eva (Limerick 2012) môžeme Pištovi hľadieť kdesi hlboko do podvedomia.

Prototyp Eva je surrealistický mýtický príbeh plný fantázie, rozbujneného erosu a nespútanej hravosti. V čomsi pripomína Jakubiskovu kongeniálnu Nejasnú správu o konci sveta a v určitých fragmentoch 120 dní Sodomy od Markíza de Sade. Kniha má svojský štýl, atmosféru a chuť. Tvorí ju fontána obrazov a ohňostroj imaginácie. Pišta Vandal akoby stál pred dielom Záhrada rajských rozkoší od Hieronyma Boscha a opisoval príbehy jednotlivých postavičiek.

Príbeh má aj svoju dejovú os, takže na čitateľa nechrlí tony bizarností bez ukotvenia a bezúčelne. Autor využíva rozprávanie archetypálneho charakteru. Nájdeme tu vševládnu Korporáciu, ktorá ľudí zotročuje, idiotských hromotĺkov Bulov, osvieteného proroka Vladyku Martýra, potulné Vdovy, prefíkanú (aj prefikanú) Neterku, temného imperátora Ikonu Ansámbla a záchrancu Maxa Váhu. S týmito a inými figúrkami Pišta rozohráva parádne literárne divadlo, kde to iskrí a taví sa, až kým sa neobjaví diamant. Postmoderný gladiátor Max Váha bojuje proti zlu, personifikovanému v Korporácii, Ikonovi Ansámblovi a Deformátorovi, bojuje za dobro Sakrajeva, ktoré je obrazom sveta. Bojuje za záchranu viery v ideu Boha.

Kľúčové miesto sa objavuje tesne pred koncom. Existuje či neexistuje Boh? To je otázka! Deformátor vytýka Ikonovi Ansámblovi: „Ľuďom si nahovoril, že nejestvuje Boh! Ale Boh je reálny. Boh je!“ A následne priznáva: „Ja Boha potrebujem! Ja som jeho protivník. Ja som ten, čo si svojich značkuje! On tvorí dokonalé bytosti! Ale ja ich krivím. Ja – Deformátor!“ Naostro sa vylupuje moment, pre ktorý Pišta pravdepodobne celú knihu písal: svet bez Boha by nemal zmysel. Bol by šialený a zhovädilý ako kreatúry v jeho príbehu. V týchto podstatných nuansách autor odhaľuje svoju metafyziku, úzko spätú s kresťanstvom.

Prototyp Eva nie je knihou pre masy, ale pre fajnšmekrov a vizionárov, ktorí radi rozpletajú šifry, driemajúce v našich podvedomiach a zákutiach duší. Toto dielo môže zneistiť, rozčarovať, ale aj posunúť ďalej. Poviem to takto: Liter zrelého, kvalitného koňaku je pre niekoho rizikom, že sa ožerie a bude ho bolieť hlava. Ale tomu, kto vie jeho hodnotu oceniť, prinesie nevšedný zážitok. Pite Prototyp Eva po dúškoch, bude pre vás liekom a katarziou.