Psychológia vo vzdelávaní dospelých - Mária Machalová - O vzdelávaní dospelých

O vzdelávaní dospelých

O vzdelávaní dospelých

Mária Machalová: Psychológia vo vzdelávaní dospelých

Rádioprint, Bratislava

  V súčasnej spoločnosti sa vzdelávanie v dospelom veku stáva nevyhnutnou podmienkou profesionálneho uplatnenia a aj jednou z priorít spoločenskej praxe. Obsahu,  prístupom, či efektívnym metódam tohto typu vzdelávania sa venuje čoraz väčšia pozornosť v rámci andragogiky, pedagogiky aj psychológie.

  Širšie koncipovanú analýzu spomínanej problematiky v individuálnych, ale aj spoločenských súvislostiach približuje knižná publikácia Psychológia vo vzdelávaní dospelých od  Márie Machalovej, ktorá sa vo svojej výskumno-pedagogickej činnosti sústreďuje na otázky andragogickej a biodromálnej psychológie, zaoberá sa  poradenstvom zameraným na rodinné problémy, aj na problémy súvisiace s rekvalifikáciou, venuje sa aj psychoterapeutickej a poradenskej činnosti pre dospelých.

  Možno povedať, že v tejto publikácii zužitkovala autorka dlhoročné skúsenosti zo všetkých spomínaných oblastí a takisto v nej zhrnula základné poznatky z teoretických výdobytkov uvedených disciplín (aj s prihliadnutím na slovenské pomery), takže jej kniha prináša syntetizujúci a interdisciplinárny pohľad na danú problematiku. V úvodných kapitolách vymedzuje autorka základné pojmy (napr. indivíduum, osobnosť, subjekt, individualita, socializácia, psychologická dospelosť, životné udalosti a úlohy), v neskorších kapitolách približuje pojmy individuálny potenciál či psychologická kompetencia, motivačné faktory učenia – a to všetko v kontexte vzdelávania dospelých. Postupne autorka vymedzuje aj vzťahy medzi jednotlivými pojmami (napríklad vzdelanie a výchova) a rovnako aj medzi jednotlivými disciplínami, ktoré sa venujú problematike vzdelávania dospelých – na túto problematiku potom nahliada zo zorného poľa konkrétnych disciplín a sústreďuje sa na jej konkrétne aspekty. Autorka sa nepohybuje len v rovine teoretickej, ale usiluje sa o jej prepájanie s praktickou rovinou, či už v súvislosti s individuálnym prežívaním, alebo so zreteľom na spoločenské prostredie. Osobitná pozornosť sa v knihe venuje globalizačným tendenciám v politike vzdelávania, ako aj širšiemu kontextu celoživotného vzdelávania v „poli globalizácie“ (so zreteľom na situáciu na Slovensku).

  V práci sa analyzuje vzdelávanie dospelých ako prostriedok ľahšieho a lepšieho uplatnenia na trhu práce (čo môže pomôcť vyhnúť sa nezamestnanosti), a tiež – čo nepokladám za menej dôležité – ako prostriedok na  riešenie životných situácií v zrelom veku, ako istý spôsob pomoci pri riešení náročných životných úloh. Celkom v špecifickej podobe vystupujú tieto funkcie v seniorskom veku, ktorému autorka venuje pozornosť v záverečnej časti publikácie.

  Problémy, ktoré približuje práca Psychológia vo vzdelávaní dospelých, sú predstavované prístupnou formou, aj keď ich pochopenie predpokladá istú teoretickú prípravu. Knihu usilujúcu o komplexnejší pohľad iste privítajú nielen odborníci na problematiku vzdelávania dospelých, študenti psychológie, pedagogiky, andragogiky, ale aj všetci tí, ktorí sa zaujímajú o túto problematiku z neprofesionálnych dôvodov – napríklad preto, lebo cítia potrebu ozrejmiť si možnosti a rôzne aspekty svojej ďalšej sebarealizácie prostredníctvom ďalšieho vzdelávania v ranej alebo zrelej dospelosti, ba aj v dôchodkovom veku, keď môže vzdelávanie pomôcť v adaptácii na novú životnú situáciu.

Etela Farkašová